نتایج آزمایش های پزشکی به دمای محیط بستگی دارد

به گزارش سیناپرس، روزانه در سراسر جهان پزشکان برای شناسایی بیماری افراد،  آزمایش های مختلفی در خواست می کنند که ممکن است نتایج آنها به دمای آزمایشگاه بستگی داشته باشد به این معنا که با توجه به دمای آزمایشگاه نسبت به دمای بیرون نتایج برخی از آزمایش های آزمایشگاهی ممکن است متفاوت باشد که بر داروهایی که پزشک برای بیمار تجویز می کند، تأثیر بگذارد. در همین حال ممکن است نتایج آزمایش های انجام شده در تابستان و زمستان متفاوت باشد.
دو نفر از محققان به نام های زیاد اوبرمایر (Ziad Obermeyer) و دوین پوپ (Devin Pope) به یک بررسی در این زمینه پرداخته و نتایج آن را در مقاله ای در مجله Med منتشر شده کرده اند. به گفته آنها، دما بر بیش از ۹۰ درصد آزمایش های فردی تأثیر می گذارد که این امر می تواند پیامدهایی برای تصمیم گیری پزشکی، به ویژه برای تجویز دارو داشته باشد.
زمانی که یک پزشک آزمایش‌ های آزمایشگاهی را تجویز می‌ کند، از آن‌ ها برای درک آنچه در بدن شما می ‌گذرد استفاده می‌ کند، اما ما نمی ‌دانیم که آیا نتایج این آزمایش‌ ها ممکن است منعکس‌کننده چیزی باشد که در خارج از بدن شما اتفاق می ‌افتد یا خیر. این دقیقاً همان الگویی است که پزشکان ممکن است از آن آگاه نباشند و در نتیجه، ممکن است تشخیص و تجویز خود را بر اساس نتایج آزمایشگاهی اشتباه قرار دهند.
برای انجام این مطالعه محققان از نتایج آزمایشگاهی انجام شده بین سال ‌های ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۵ میلادی در مناطق مختلف آب ‌و هوایی که شامل بیش از چهار میلیون بیمار بود، استفاده کرده و برای کشف چگونگی تأثیر تغییرات آب و هوا بر این آزمایش ها، آنها را بر اساس درجه حرارت طبقه بندی کردند. به گزارش سیناپرس، بر اساس نتایج به دست آمده، دما بر بیش از ۹۰ درصد از آزمایش‌ های فردی و بیش از ۵۱ درصد از آزمایش ‌های آزمایشگاهی دیگر، از جمله آزمایش‌ های مربوط به عملکرد کلیه، کلسترول یا تری ‌گلیسرید، که اغلب در خون به عنوان بخشی از پانل لیپیدی اندازه‌ گیری می ‌شوند، تأثیر می گذارد. در بیشتر آزمایش‌ ها، تفاوت‌ ها در شرایط دمایی معمولی کمتر از یک درصد بود. با این وجود، محققان نشان دادند که لیپیدهایی که در دماهای پایین ‌تر مورد تجزیه و تحلیل قرار می ‌گیرند، خطر قلبی عروقی کمتری را نشان می ‌دهند.
از آنجایی که پزشکان به این آزمایش‌ های اشتباه تکیه می‌ کردند، به بیمارانی که در روزهای سرد آزمایش می ‌شدند، حدود ۱۰ درصد کمتر از بیمارانی که در روزهای گرم آزمایش می‌ شدند، دارو تجویز می شد. احتمالا تعداد کمی از افراد نیازمند دارو و درمان به دلیل آزمایش اشتباه تحت درمان قرار نگرفتند.
مترجم:مریم عالمی