این برنامه تلفن همراه می تواند سرطان را بو بکشد

به گزارش سیناپرس، موسسه ملی سرطان ایالات متحده تخمین می زند که در سال جاری ۲۴۸ هزار و ۵۳۰ مورد جدید سرطان پروستات و ۳۴ هزار و ۱۳۰ مورد مرگ ناشی از این بیماری تنها در میان مردان آمریکایی رخ دهد.
بررسی های پیشین نشان می داد سگ ها کلید تشخیص زودهنگام شایع ترین نوع سرطان در مردان هستند زیرا این حیوانات به لطف قدرت بویایی شگفت انگیزشان می توانند تومورهای سرطان پروستات را در ادرار تشخیص دهند. البته به تازگی پژوهشگران نوعی اپلیکیشن مبتنی بر هوش مصنوعی ارائه کرده اند که این وظیفه خطیر را از دوش سگ ها برمی دارد  زیرا در حال حاضر، فناوری جدید در حال توسعه به شکل یک اپلیکیشن گوشی هوشمند، توسط محققان ارائه شده است که  تومورهای پروستات را از طریق بوی آن ها شناسایی می کند. این دستگاه بر اساس حس بویایی قابل توجه سگ ها ساخته شده است.
دکتر کلیر گست (Claire Guest)  از پژوهشگران مرکز تشخیص پزشکی مبتنی بر سگ ها در میلتون کینز انگلستان، در این رابطه اعلام کرد:  ما نشان داده‌ ایم که می ‌توان عملکرد سگ را برای تشخیص سلول های سرطانی از طریق حس بویایی مورد استفاده قرار داد. اکنون زمان استفاده از این فناوری در گوشی های هوشمند فرا رسیده است.
این فناوری، پیشرفتی امید بخش برای غربالگری ارزان و ساده این بیماری کشنده است. در حال حاضر آزمایش غربالگری آنتی ژن اختصاصی پروستات (PSA) که به طور گسترده مورد استفاده قرار می گیرد، ممکن است نتواند نوع  تهاجمی سرطان پروستات را به خوبی تشخیص داده و یا زمانی آن را شناسایی کند که خطر گسترش یافته و بیماری به طور بالقوه ای کشنده شده باشد. به گزارش سیناپرس، آموزش سگ ها برای تشخیص سرطان زمان می برد و این نوع سگ ها نیز همه جا در دسترس نبوده و این محدودیت ها  استفاده از آنها را برای غربالگری در مقیاس بزرگ غیر ممکن می کند. در آزمایش ‌ها، یک سیستم آشکار ساز کوچک که می ‌توان آن را در گوشی های هوشمند گنجاند، به اندازه یک سگ موفق بود. این دستگاه دارای گیرنده های بویایی ویژه پستانداران است که به عنوان حسگر عمل می کنند.
در آزمایش این سیستم مبتنی بر هوش مصنوعی،  ۵۰ نمونه ادرار از بیماران مبتلا به سرطان پروستات و افراد عاری از این بیماری، ارايه شد که نتایج نشان می دهد قابلیت تشخیص سرطان پروستات توسط این دستگاه با میزان موفقیت سگ ها مطابقت داشت. به گزارش سیناپرس، فناوری هوش مصنوعی در اپلیکیشن گوشی های هوشمند ۲۰۰ برابر حساس تر از بینی سگ است. این تفاوت قابل توجه در حالی عنوان می شود که یافته های محققان نشان می دهد سگ ‌ها می ‌توانند بسیاری از بیماری ‌ها ، از جمله سرطان ریه، سینه، تخمدان و مثانه گرفته تا کووید-۱۹ را از طریق حس بویایی تشخیص دهند. در برخی موارد، آنها ۹۹ درصد در تشخیص سرطان پروستات از ادرار بیماران موفق هستند.
شرح کامل این پژوهش و یافته های به دست آمده از آن در آخرین شماره مجله تخصصی PLOS One منتشر شده است.
مترجم: زهرا همراز