نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

کرونا مستقیما سلول های چربی را هدف قرار می دهد

به گزارش سینا‌پرس، محققان در جدیدترین پژوهش های خود و با آزمایش بافت چربی شکمی کشف کردند که ویروس های کرونا می توانند به رسوبات چربی به نام آدیپوسیت (Adipocytes) یا همان سلول های چربی نفوذ کرده و باعث ایجاد بیماری در بخش شکمی شوند.

آنها همچنین کشف کردند که آنتی بادی های مونوکلونال به نام ماکروفاژها که در بافت چربی ذخیره می شوند، در اثر این نفوذ، عفونی شده و پاسخ ایمنی را تحت تاثیر قرار می دهد.

به موازات این کارآزمایی ها، دانشمندان بافت چربی افراد مبتلا به کووید ۱۹ را بررسی کرده و نانوذرات کرونا ویروس را در چربی اطراف چندین بخش بدن به دست آوردند. پاتوژن هایی مانند آنفولانزا و HIV ممکن است برای جلوگیری از شناسایی شدن توسط سیستم ایمنی و ایجاد واکنش، در چربی زیر پوست پنهان شوند. برخی از متخصصان معتقدند در این صورت ممکن است بافت چربی به مخزنی از ویروس تبدیل شود. 

دکتر کاترین بلیش، ایمونولوژیست و استاد دانشکده پزشکی دانشگاه استنفورد و از پژوهشگران ارشد این پروژه تحقیقاتی گفت: این مساله در ایجاد عفونت های جدی نقش دارد. 
فیلیپ شرر (hilipp Scherer)، محقق سلول های چربی در مرکز پزشکی دانشگاه تگزاس ساوت‌ وسترن در دالاس آمریکا نیز در این رابطه تایید کرد که این بیماری در واقع می تواند بافت چربی را مستقیماً تحت تأثیر قرار دهد.

طبق داده های پیشین، افراد دارای اضافه وزن از زمان شروع همه ‌گیری در خطر ابتلا به بیماری‌ های جدی و شدید بوده، نیاز به بستری و دریافت مراقبت ویژه داشته و مرگ ناشی از کووید۱۹ آنها را تهدید می کند.

به گزارش سینا‌پرس، از عواملی که باعث می شود خطر کووید ۱۹ افراد چاق و دارای اضافه وزن را تهدید می کند، این است که: چربی اضافی شکمی می تواند به قفسه سینه فشار آورده و گردش خون را در ریه ها محدود کند. اگر این بیماران از قبل برای داشتن اکسیژن کافی به سیستم تنفسی وابسته باشند، احتمالا کووید ۱۹ آن را بدتر خواهد کرد. 

دیگر اینکه پلاسمای افراد چاق بیشتر از افراد لاغر لخته می ‌شود، که در زمینه ابتلا به کووید ۱۹ نگرانی بزرگی است و می‌ تواند باعث تجمع قابل توجه پلاکت ‌ها شود. بنابراین، هنگامی که چربی در بدن انباشته می شود، رسوبات چربی به طحال، سلول های بنیادی و مغز که همگی ایمنی ایجاد کرده، حمله می کنند. این حمله می تواند با کاهش میزان سلول های ایمنی تولید شده و کاهش اثربخشی شده و به عملکرد سیستم ایمنی آسیب برساند. بافت چربی همچنین می ‌تواند باعث آسیب مداوم به سلول‌ها شود، زیرا رسوبات چربی و ماکروفاژها مولکول‌ های التهابی به نام سیتوکین‌ ها را در تلاش برای از بین بردن ذخایر چربی مدفون شده یا بافت بدن، آزاد می ‌کنند.
در حالی که همه این متغیرها ممکن است نتایج کووید۱۹ را در بیماران چاق تشدید کنند، اکنون نشانه جدیدی وجود دارد که نشان می دهد عفونت به طور فعال به بافت چربی حمله کرده و باعث ایجاد نوع شدید بیماری کووید۱۹ می شود. 

مترجم: فاطمه کردی
منبع: natureworldnews

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل