پیوند موفقیت آمیز کلیه خوک به انسان

به گزارش سیناپرس، محققان دانشگاه نیویورک اعلام کردند که توانسته اند نه یک بار، بلکه دو بار با موفقیت روش پیوند موسوم به زنو را انجام دهند. پیوند زنو  به معنای برداشتن عضوی از یک گونه جانوری و کاشت آن در گونه دیگر است. در همین راستا، تیمی از جراحان توانستند کلیه خوک را بدون پس زدن به بدن انسان پیوند بزنند. در ادامه لازم به توضیح است کلیه خوک پیوند شده با کمک مهندسی ژنتیکی به وجود آمده بود.

دکتر رابرت مونتگومری (Robert Montgomery) جراح و سرپرست این تیم پژوهشی خاطرنشان کرد که هر دو گیرنده پیوند در واقع مرده بودند و بدن آنها با استفاده از دستگاه تنفس مصنوعی زنده نگه داشته شده بود. با این وجود، این دو جراحی ثابت کردند که یک کلیه با طراحی خاص از گونه ‌های دیگر می ‌تواند به تأمین اندام ‌های نجات دهنده برای افرادی که نیاز مبرم به عضو دارند، کمک کند.

دکتر مونتگومری در ادامه توضیحات خود گفت: ما توانسته‌ ایم نتایج حاصل از این روش انقلابی را در دو مرحله تکرار کرده تا نشان دهیم که اندام‌ های دستکاری شده ژنتیکی می‌ توانند منبع تجدید پذیری از اندام‌ ها برای بسیاری از مردم در سراسر جهان باشند که منتظر یک هدیه نجات بخش هستند.به گزارش سیناپرس، البته در این رابطه مطالعات و آزمایش های بیشتری  روی نمونه های انسانی زنده نیاز بوده و کارهای بیشتری برای انجام دادن وجود دارد، اما یافته ‌های اولیه ما را به انجام این اتفاق امیدوار می‌ کند.

قبل از انجام این دو پیوند، دانشمندان کلیه خوک را به گونه ای اصلاح ژنتیکی کردند که ژن آلفاگال را نداشته باشد. وجود این ژن باعث پس زدن اندام پیوندی خوک توسط آنتی بادی انسان می شود. دانشمندان همچنین غده تیموس خوک را قبل از پیوند به کلیه ادغام کردند.به گزارش سیناپرس، این غده به سیستم ایمنی می آموزد که چگونه گلبول های سفید خون را بسازد و با عفونت ها مبارزه کند.

طی این جراحی، دکتر مونتگومری و تیم او، کلیه پیوندی را به بالای پای بدن انسان و نزدیک شکم متصل کردند. برای سنجش عملکرد درست کلیه پیوند زده شده، پزشکان در طول ۵۴ ساعت بعد، تولید ادرار و سطح کراتینین را از کلیه پیوندی کنترل کردند. نتایج نشان می دهد که عملکرد کلیه با آنچه پزشکان از پیوند کلیه طبیعی انسان انتظار دارند مطابقت دارد. پزشکان همچنین گزارش می دهند که هیچ نشانه ای از پس زده شدن کلیه پیوندی وجود ندارد.
دکتر مونتگومری در انتهای توضیحات خود می‌ افزاید: این یک تحول عظیم در پیوند عضو محسوب می شود. جوامع پزشکی و علمی بیش از ۵۰ سال است که در راستای پیوند از گونه های متفاوت برای حفظ زندگی انسان تلاش می کنند. موانع زیادی در این راه وجود داشته، اما روش اخیر به طور قابل توجهی این تلاش ها را به سمت موفقیت پیش می برد. به گزارش سیناپرس، او در این باره گفت: ما به پیشرفت در پیوند اعضا از دو گونه متفاوت تک ژنی ادامه خواهیم داد تا با مطالعات بیشتر و تکرار بتوانیم مسیری برای نجات جان هزاران نفر در سال بیابیم.

مترجم: فاطمه کردی
منبع: studyfinds

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا