نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

خبری خوش برای افرادی که از آمپول می ترسند

به گزارش سیناپرس، ظهور گونه اومیکرون، دانشمندان را به تکاپو واداشته تا سطح اثربخشی واکسن‌های فعلی کووید-۱۹ در برابر سویه جدید را مشخص کنند. در همین راستا، آزمایش‌ها نشان داد که واکسیناسیون استنشاقی می تواند مانند واکسیناسیون تزریقی با حفاظت گسترده‌ در برابر ویروس‌ های تنفسی ناشی از ارگانیسم ‌های مختلف، سیستم ایمنی را تقویت کند.

پروفسور ایوازاکی، پژوهشگر ارشد این مطالعه در دانشگاه ییل در بیانیه‌ ای گفت: در روش استنشاقی، بهترین دفاع ایمنی در دروازه ورود ویروس اتفاق می‌افتد، و محافظت را از جایی که ویروس ها وارد می شوند، آغاز می ‌کند.

به گزارش سیناپرس، غشاهای مخاطی بدن انسان حاوی سیستم ایمنی شخصی خود هستند که برای مبارزه با پاتوژن های موجود در هوا یا مواد غذایی طراحی شده است. هنگامی که این سیستم ایمنی کوچک وارد عمل می شود، بافت های سد کننده سلول های B را ایجاد می کنند که متعاقبا منجر به ترشح آنتی بادی های ایمونوگلوبین A (IgA) می شود. در حالی که یک تزریق معمولی باعث پاسخ ایمنی بدن می شود، آنتی بادی های IgA منحصراً روی سطوح مخاطی بینی، معده و ریه ها فعالیت می کنند.

در ادامه، این تیم پژوهشی با همکاری محققان دانشکده پزشکی ایکان نیویورک، توانستند واکسن مبتنی بر پروتئین را که برای ایجاد واکنش ایمنی IgA در موش ها طراحی شده بود، آزمایش کنند. برخی از موش‌ها این واکسن را از طریق تزریق و برخی دیگر نسخه استنشاقی را استفاده کردند. پس از واکسیناسیون، تمام نمونه ها در معرض انواع مختلف آنفولانزا قرار گرفتند.

نتایج تحقیق بسیار جالب بود، موش‌هایی که واکسن استنشاقی دریافت کرده بودند نسبت به سایرین، محافظت بسیار قوی ‌تری در برابر آنفولانزای تنفسی نشان دادند. علاوه بر این، فقط واکسن استنشاقی آنتی ‌بادی‌ هایی تولید می ‌کند که قادر به محافظت در برابر تعداد بیشتری از گونه‌ های مختلف آنفولانزا هستند، نه فقط سویه اصلی که واکسن برای مبارزه با آن طراحی شده است. 

به گزارش سیناپرس، محققان اکنون در حال آزمایش فرمول‌ های واکسن های استنشاقی علیه سویه‌ های کووید-۱۹ هستند. در انتها پروفسور ایوازاکی خاطرنشان کرد که در حالی که هر دو نوع واکسن باعث افزایش سطح آنتی بادی در خون می شوند، فقط نوع استنشاقی باعث ترشح IgA در ریه ها می شود.
نتایج کامل این پژوهش در آخرین شماره مجله Science Immunology منتشر شده است.

مترجم: رضوان خندان
 

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل