نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

درمان افسردگی به کمک اکسیژن درمانی

به گزارش سیناپرس، افسردگی یک اختلال سلامت روان است که سالانه میلیون ها نفر را در سراسر جهان تحت تاثیر قرار داده و می تواند منجر به خودآزاری یا حتی خودکشی شود. بنا بر تعریف روانشناسان، فرد افسرده به طور مداوم علاقه به فعالیت ها را از دست داده که این امر می تواند بر افکار، رفتار، احساسات و به طور کلی سلامت جسم و روان فرد اثر بگذارد.  پژوهشگران در این مطالعه جدید به بررسی اکسیژن درمانی در بیماران مبتلا به افسردگی پرداختند. در این تحقیق ۵۵ شرکت ‌کننده را به دو گروه تقسیم کرده و در دو وضیت متفاوت قرار دادند. 

بر این اساس شرکت کنندگان گروه اول به مدت ۷ تا ۸ ساعت طی هر شب در یک دوره یک ماهه تحت درمان با اکسیژن درمانی قرار گرفتند به طوری که ۳۵ درصد هوای اتاق را اکسیژن فراگرفته بود و گروه دیگر در هوای معمولی اتاق یعنی ۲۱ درصد اکسیژن در همان مدت زمان به خواب رفتند. محققان پس از یک ماه نتایج این بررسی ها را در هر دو گروه تجزیه و تحلیل کرده و نسبت به یکدیگر مورد مقایسه قرار دادند. 

نتایج شگفت انگیز این نوع درمان نشان می دهد که علائم افسردگی خفیف تا متوسط شرکت کنندگان از این طریق به طور قابل توجهی بهبود پیدا کرد. 

به گزارش سیناپرس، دکتر عابد عذاب (Abed N. Azab) محقق ارشد این پروژه تحقیقاتی در این رابطه گفت: «افزایش کسر اکسیژن در هوای استنشاقی علائم افسردگی را کاهش می دهد. » وی تاکید کرد که این روش درمانی و اثر ان روی افسردگی نیاز به تحقیقات بیشتر داشته تا بتوان از آن طریق پاسخ سوالاتی از قبیل اینکه آیا درمان‌ های طولانی‌ مدت تر سودمندتر خواهند بود؟ یا آیا غلظت بالاتر اکسیژن علائم را بهتر می کند یا خیر، را به دست آورد. 
شرح کامل این پژوهش ها و نتایج حاصل از آن در آخرین شماره مجله گزارش‌های علمی (Scientific Reports) منتشر شده و قابل دسترس است. 

مترجم: ناصر پورقدیمی
 

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل