نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

چرا مغز ما این تصویر ثابت را در حال حرکت می بیند؟

به گزارش سیناپرس، تصاویری از این دست در شبکه های اجتماعی بسیار زیاد بوده و اطلاعات درست و غلط بسیاری نیز در کنار این تصاویر به مخاطبین ارائه می شود. در این یادداشت در نظر داریم به بررسی علمی این موضوع بپردازیم. باید توجه داشت اطلاعاتی که از طریق فوتون ‌هایی که از مردمک‌های ما عبور کرده و به شبکیه چشم ما می ‌رسد، به ‌طور شگفت ‌انگیزی پراکنده است.

در حقیقت مشاهده حرکت در یک تصویر ثابت، بیشتر نوعی تاری دید بوده و خطای ذهنی محسوب می شود. منطقه پردازش بصری مغز ما جایی است که کار واقعی دیدن در آن انجام می شود، محلی که داده های خام ارائه شده توسط چشمان ما به حس بینایی پیچیده تبدیل شده و ما می توانیم اشیا و رویدادهای اطرافمان را مشاهده کنیم. اساساً، مغز ما دائماً و به طرز دیوانه ‌واری هر چیزی را که به شبکیه چشم ما برخورد می‌کند ویرایش می ‌کند تا برای سلول های عصبی قابل ارائه باشد.

خیالتان راحت باشد این موضوع به سطح استرس شما ارتباطی نداشته و تنها یک فریب خوردن ساده مغز به شمار می رود

این سیستم هر چند که بسیار تکامل یافته و ارزشمند است، اما بی نقص نیست. تبدیل اطلاعات خام شبکیه به ادراک بصری ، یک فرآیند پیچیده و زمان بر است. به همین دلیل است که ما چیزهایی مانند توهم پینا (آن چه در تصویر بالا می بینیم) را دریافت می کنیم، که در آن حلقه های پیچیده ای از مربع های لبه دار به نظر می رسد که در جهت مخالف یکدیگر در حال چرخش هستند. البته این مشاهده چرخش در همه افراد یکسان نبوده و شدت و ضعف مختلفی دارد اما اگر به مرکز تصویر خیره شده و سر خود را به جلو یا عقب ببرید، قطعا این حرکت را مشاهده خواهید کرد.

به گزارش سیناپرس،اینکه دقیقاً چرا این اتفاق می‌افتد برای مدتی ناشناخته بود، اما به نظر می ‌رسد یک مطالعه جدید، راز آن را حل کرده است.

به طور خلاصه، مغز ما سیستم‌ های متعددی برای تشخیص و پردازش حرکت مرئی دارد، اما اعصابی که حرکات توهمی را تشخیص داده و آن را نادیده می گیرد، نیازمند ۱۵ میلی ثانیه زمان است تا این موضوع را تحلیل کرده و طی این مدت مغز شما فریب خورده و استنباط می کند که  از نظر من مانند حرکت به نظر می‌رسد، پس این چیزی است که خواهیم دید!به گزارش سیناپرس،البته شاید به نظر شما ۱۵ میلی ثانیه زمان زیادی محسوب نشود اما از نظر فیزیولوژی عصبی این زمان بسیار قابل توجه بوده و آن قدر طولانی است که مغز شما فریب خورده و توهم دیدن پیدا کند.

خیالتان راحت باشد این موضوع به سطح استرس شما ارتباطی نداشته و تنها یک فریب خوردن ساده مغز به شمار می رود.

مترجم: مریم عالمی
منبع: sciencefocus

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل