نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

چرا پوست انسان آسیب پذیر و شکننده است؟

به گزارش سیناپرس، پوست اولین سد دفاعی بدن در برابر عوامل خارجی محیط محسوب شده و نقش مهمی در سلامت انسان دارد. حال این سوال مطرح می شود که چرا پوست انسان به نسبت سایر موجودات اینقدر آسیب پذیر، شکننده و ضعیف است.

کبودی، خشکی پوست، پینه، کهیر، آفتاب سوختگی و بافت اسکار از جمله بیماری های پوستی هستند که در بهترین حالت ممکن است سیستم ایمنی بدن ما را تحریک کرده و در بدترین حالت به سلامتی ما آسیب جدی وارد می کنند. البته باید در این رابطه کمی منصفانه به قضیه نگاه کرده و بپذیریم که این مشکلات در برابر خدماتی که پوست برای ما انجام می دهد، بسیار ناچیز محسوب می شوند.

از منظر پزشکی، پوست بزرگ‌ ترین و منعطف ترین عضو بدن است. این عضو حیاتی، یک سد ضد آب و در عین حال قابل تنفس است که از ما در برابر عناصر  تهدید کننده محیطی، انگل ها و عوامل بیماری زا محافظت می کند. باید توجه داشت که در عین مشکلات ذکر شده در بالا، پوست انسان به اندازه کافی قوی و در عین حال بسیار انعطاف پذیر است.

این ویژگی ها به تنظیم دمای بدن کمک کرده، از دست دادن آب را کاهش می دهد و ویتامین دی مورد نیاز ما را تولید می کند. به گزارش سیناپرس، خوشبختانه پوست انسان دارای قابلیت معجزه آسایی در خود ترمیمی و رفع آسیب ها بوده و در حقیقت نحوه تکامل انسان و وابستگی به لباس و سایر ابزارهای محافظتی سبب شده است پوست ما نسبت به بسیاری از دیگر جانوران ضعیف تر به نظر برسد.

باید در نظر داشت که انسان ‌ها تنها موجود از خانواده نخستینیان یا همان میمون ها هستند که کاملا بدون کرک و پشم و مو بوده و به اصطلاح برهنه هستند.  سازگاری ‌های پوستی منحصربه ‌فرد ما برای تکامل اجدادمان بسیار مهم بوده است. به عنوان مثال، پوست انسان در شرایط تکامل به سمت بدون مو بودن، برای محافظت از ما ملانین تولید می کند که نقش مهمی در جلوگیری از امواج ماورابنفش دارد.

غدد عرق موجود در پوست انسان به اجداد ما کمک کردند هنگام راه رفتن در مسافت های طولانی و در شرایط گرم، حرارت بدن خود را تنظیم کرده و تراکم بالای سلول های عصبی در دست ها، برای اجداد ما جهت شکل دادن و استفاده از ابزار بسیار مهم بودند. به گزارش سیناپرس، پوست انسان به قدری تطبیق پذیر است که دانشمندان در حال توسعه پیوندهای پوستی رشد یافته در آزمایشگاه هستند تا داروهایی مانند انسولین برای درمان دیابت را به کمک پوست مستقیماً به بدن برسانند. محققان امیدوارند این پیوندهای پوستی ژن درمانی روزی بتواند طیف وسیعی از بیماری ها را درمان کند.

مترجم: احسان محمدحسینی
منبع: sciencefocus
 

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل