نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

مدیریت زباله های آلی به کمک دانش هسته ای

به گزارش سیناپرس، بازیافت و تفکیک زباله های شهری یکی از مهمترین چالش های موجود در شهرهای کوچک و بزرگ جهان بوده و در این میان استفاده از فناوری های نوین می تواند این عملیات را به راهکاری در خدمت اقتصاد و محیط زیست تبدیل کند.

ترکیبات آلی نامحلول در آب به لیپیدها معروف بوده و شامل چربی ها، موم ها، روغن ها، هورمون ها و اجزای خاصی از غشاها هستند. این لیپیدها اغلب بسیار ناهمگن و دارای منشاء متفاوتی مانند پسماند های کشاورزی و صنایع غذایی هستند که باید قبل از بازیافت، تفکیک شوند.

در حال حاضر، محتوای ترکیبات آلی نا محلول در آب در پسماندها با روش موسوم به سوکسله اندازه‌ گیری می ‌شود که مبتنی بر استخراج شیمیایی همراه با جداسازی اجزای مختلف زباله به منظور تجزیه آنهاست.به گزارش سیناپرس، با این حال، این روش زمانبر بوده و چندین ساعت طول می کشد و علاوه بر مشکلات فوق، که به یک حلال شیمیایی آلاینده مبتنی بر پایه مواد نفتی نیز نیاز دارد.

محققان موسسه ملی تحقیقات کشاورزی، غذا و محیط زیست فرانسه در یک تکنیک تجزیه غیر تهاجمی و غیر مخرب نوین دست به استفاده از رزونانس مغناطیس هسته ‌ای (NMR) زدند که در آن مولکول‌ های موجود در یک نمونه زباله آلی، در معرض یک میدان مغناطیسی قرار گرفته و توسط فرکانس رادیویی برانگیخته شدند که این موضوع به آنها امکان شناسایی کمیت پسماند و سنتز شیمیایی را می دهد.

رزونانس مغناطیس هسته ‌ای در حال حاضر به طور گسترده در صنایع دارویی و غذایی به کار گرفته می شود اما تاکنون برای تجزیه پسماند از آن استفاده نشده است. این تیم تحقیقاتی در این پژوهش بر رزونانس مغناطیس هسته ‌ای با میدان کم متمرکز شد که هزینه کمتری داشته و از تجهیزات کوچکتر و قابل حمل استفاده می کند.

به گزارش سیناپرس، محققان ۴۸ نمونه پسماند آلی با منابع مختلف از زباله های کشاورزی، زباله های سبز، زباله های غذایی و فردی را تجزیه و تحلیل کردند. در ادامه، این نتایج با نتایج به دست آمده با روش سوکسله مقایسه شد. این رویکرد نه تنها مدیریت پسماند را از جداسازی فیزیکی زباله ها بی نیاز می کند بلکه دارای میزان دقت بیشتری بوده و تکرارپذیری بهتری نسبت به روش سوکسله دارد. مهمتر از همه، آنالیز رزونانس مغناطیس هسته ‌ای در مقایسه با روش سوکسله بسیار سریعتر بوده و سازگار با محیط زیست است. 
در خاتمه گفتنی است دانشمندان اکنون با حذف مرحله خشک کردن زباله، به منظور دست یافتن به تکنیک جديد تجزیه و قابليت استفاده در سایت های تجزیه بی هوازی، به دنبال بهبود این فرآیند هستند.

مترجم: کاظم فلاحی پناه
منبع: technologynetworks
 

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل