نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

توسعه گردشگری دریا با کاوشگر خلیج فارس

به گزارش سیناپرس، امروز صبح آیین امضای تفاهم نامه ای میان پارک ملی علوم و فناوری های نرم و صنایع فرهنگی و پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی ایران مبنی بر توسعه پایدار و گردشگری دریا با حضوردکتر بهروز ابطحی، رئیس پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی،دکتر ابراهیم نبیونی معاون فناوری پارک ملی علوم و فناوری های نرم و صنایع فرهنگی و دیگر معاونین و اعضای دو مجموعه برگزار شد.

در ابتدای این تفاهم نامه، دکتر بهروز ابطحی، رئیس پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی گفت: هم اکنون دارای 44 مرکز در استان های ساحلی هستیم و یک مرکز تحقیقاتی شناور نیز در خلیج فارس داریم.وی افزود: تفاهم نامه امروز مسلما منجر به توسعه پایدار می شود و منافع ملی خیلی زیادی برای کشور به دنبال دارد. هر توسعه ای اگر بر مبنای فعالیت پژوهشی و بر مبنای ملاحظات اجتماعی، اقتصادی و مسایل زیست محیطی باشد، توسعه پایدار نام می گیرد.

وی خاطرنشان کرد: گردشگری به خصوص گردشگری طبیعی می تواند حس وطن دوستی آحاد مردم کشورمان را تقویت کند؛ با تقویت این حوزه، مردم بیشتر با جغرافیای خودشان آشنا شده و نسبت به حفاظت از محیط زیست حساس تر می شوند از اینرو با مشاهده مزیت ها و منافع  آن سعی می کنیم با همکاری پارک ملی علوم و فناوری های نرم، صنایع فرهنگی و دانشگاه ها، این  مهم را توسعه دهیم.

وی اکوتوریسم و گردشگری زیست محیطی را بخشی از مساله ترویج علم عنوان کرد و گفت: اکنون بسیاری از کشورهای دنیا به مساله اکوتوریسم و گردشگری زیست دریایی برای ترویج علم توجه داشته اند. آنها ضمن انجام کارهای تحقیقاتی، از تجهیزات اقیانوس پیمایی شان، بحث گردشگری اکولوژیک را نیز تقویت کرده اند. به عنوان مثال سال 1398، هشتاد هزار نفر مسافر و گردشگر با امکانات و کشتی های علمی به قطب شمال سفر کردند. ما نیز باید از بخشی از توان دریایی کشورمان را به این امر اختصاص دهیم. زیرا  درحال حاضر شناورهای ما نیز مطابق با استانداردهای بین المللی است.

گردشگری دریایی می تواند کمک حال صنعت گردشگری باشد

حرمت اله رفیعی از چهره های تاثیر گذار گردشگری ایران در ادامه گفت: هم اکنون مجموعه پژوهشگاه اقیانوس شناسی و علوم جوی بستری مناسب و حرکت جدیدی برای گردشگری و گردشگری دریا فراهم کرده اند.

به گزارش سیناپرس، وی افزود: متاسفانه هم اکنون گردشگری دریا، عمدتا در کشور ما مغفول مانده و تاکنون هیچ اتفاق خوبی در این زمینه رخ نداده است.بنابراین ما باید از بستر دریای جنوب و شمال، شرایطی را برای مردم مهیا کنیم تا آنها بتوانند از این امکانات به نحو احسن استفاده کنند. در شرایط فعلی جاده های ساحلی شمال ایران از نظر زیست محیطی بسیار شرایط نامناسبی دارند و باید سواحل غرب به شرق نیز را مناسب سازی کنیم.

وی خاطرنشان کرد: خوشبختانه مراودات خوبی با کشورهای حوزه شمالی مانند آذربایجان و روسیه داریم اما از نظر حمل و نقل، ناوگان هوایی مورد اعتمادی نداریم. همچنین ناوگانی نداریم که به اندازه نیازمان باشد. بنابراین عرضه ما کمتر از تقاضای مردم است. در چنین شرایطی طبیعتا گردشگری دریا می تواند کمک حال صنعت گردشگری باشد.

رفیعی تصریح کرد: امروز جامعه پذیرای این حوزه است،بنابراین از دوستان استدعا دارم تا تلاش کنند با امکانات مجموعه دریایی، صنعت گردشگری رونق پیدا کند زیرا تحقق این مساله نیاز به همت بالای بخش خصوصی و دولتی دارد. و حالا که این باب باز شده  است امیدواریم فواید این مساله به سمت مردم روانه و جامعه از صنعت گردشگری دریا منتفع شود.

رییس انجمن دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی تاکیدکرد:امیدواریم همانگونه که سیدعزت الله ضرغامی وزیر ‌میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در سفر به استان هرمزگان و بازدید از سواحل، جزایر و زیرساخت‌های گردشگری این استان، سواحل و جزایر ایران و ساکنان این مناطق را برخوردار از بستر و ظرفیت بسیار بالا برای رونق گردشگری دریایی دانسته اند و بر ضرورت تدوین برنامه هدفمند، نقشه راه و تببین محورهای همکاری با سایر سازمان‌ها و بخش‌های خصوصی برای توسعه گردشگری دریایی در استان‌های شمالی و  جنوبی تاکید کرده اند،این مهم را به مرحله اجرایی هم برسانیم.

گفتنی است،رونق و شکوفایی گردشگری دریایی یکی از اولویت‌های اعلام شده دولت و وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی است، در سند تحول دولت هم در دو بخش به موضوع تحول دریامحور و تحول گردشگری دریایی اشاره شده است، اما توسعه گردشگری دریایی نیازمند نقشه راه و احصای محورهای اصلی همکاری در راستای برنامه محور شدن آن است که همکاری مستمر دو بخش خصوصی و دولتی را می‌طلبد.

تقویت صنعت و دانشگاه با کمک شعبات پارک و پژوهشگاه

نبیونی، معاون فناوری پارک ملی علوم و فناوری های نرم نیز در این مراسم گفت: یکی از معضلاتی که همواره طی سال های اخیر با آن مواجه بودیم این است که چرا ارتباطی بین دانشگاه ها و پژوهشگاه ها با حوزه صنعت رخ نمی دهد. در چند سال گذشته پارک ها به عنوان رابط بین دانشگاه ها و صنعت، تلقی شده اند تا این فرایند را تسهیل دهند.

وی افزود: اکنون پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی ایران با نگاه ملی، شعبات و بخش های مختلفی دارد. پارک ملی علوم و فناوری های نرم وصنایع فرهنگی نیز در این حوزه فعالیت می کند و شعبات مختلفی در کشور دارد که یکی از شعبه های آن در منطقه آزاد کیش دایر است. استارتاپ ها و شرکت های فعال این شعبه می توانند کمک زیادی به حوزه گردشگری دریایی کنند.

معاون فناوری این پارک در ادامه خاطرنشان کرد: از سوی دیگر هم اکنون در کنار پارک ملی علوم و فناوری های نرم و صنایع فرهنگی، مجموعه دانشگاه علم و فرهنگ وجود دارد که دانشکده گردشگری آن بالغ بر 600 دانشجوی در مقطع کارشناسی پیوسته، کارشناسی ناپیوسته، کارشناسی ارشد و دکترا داشته و می توانند پیرامون موضوع گردشگری به ما کمک کنند.  

وی یادآورشد: طبیعتا پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی ایران، پارک ملی علوم و فناوری های نرم، دانشگاه و صنعت گردشگری، می توانند در فصل های آموزشی به ما کمک کنند تا این اتفاق رخ دهد تا بتوانیم از ظرفیت های این حوزه استفاده کنیم.

به گزارش سیناپرس، وی  افزود: اگر این اتفاق زودتر رخ می داد ما می توانستیم ازمزایای نمایشگاه اکسپوی دبی نیز استفاده کنیم ، هرچند هنوز هم دیر نشده و  یک رویداد بزرگ به نام جام جهانی قطر را پیش روداریم و با استفاده از این رویداد  می توانیم از گردشگری دریا استفاده کنیم.

از وزیر قول گرفتیم

در ادامه نیز کاپیتان سیدحسن گیتی پسند عنوان کرد:بعداز مدتها تحقیق وپژوهش علمی دریافتیم که اکوتوریسم دریایی و استفاده و بهره برداری از کشیت و کاوشگر دریایی را در دستور کار قراردادیم و امیدواریم به زودی محقق شود.همچنین مهندس ضرغامی چندی پیش در این خصوص این قول را به ما دادند که در کشتی حضور پیدا کنند و افتتاح کشتی و بحث گردشگری دریایی را انجام دهند.

وی تاکیدکرد:امیدواریم بتوانیم از این فرصتها برای توسعه گردشگری دریا و توسعه پایدار آن استفاده و بهره برداری های لازم را ببریم و اشاعه فرهنگ دریا و اقتصاد دریا محور را در اولویت هایمان قرار دهیم.

گفتنی است ،این تفاهم نامه به منظور تجمیع ظرفیت های موجود با هدف توسعه فعالیت های گردشگری دریایی از جمله گردشگری علمی دریایی میان پارک ملی علوم و فناوری های نرم و صنایع فرهنگی و پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی ایران،انجمن دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی وشرکت دریای طلایی کاسپین ازشرکت های مستقر در پارک امضا شد.

به گزارش سیناپرس، کشتی تحقیقاتی پژوهشگاه ملی اقیانوس‌شناسی با کمک تجهیزات و امکانات مدرن و پیشرفته آنالیزهای شیمیایی، زمینی، فیزیکی، زمین‌شناسی از آب و رسوب دریا با نمونه‌برداری می کند.همچنین این کشتی ضمن بررسی وضعیت آلودگی و آلایندگی‌های خلیج‌فارس، از بروز مشکلات زیست محیطی دریایی جلوگیری می‌کند. این شناور با گشت‏‎های خود در ساحل و فراساحل پارامترهای متنوعی از جمله شیمیایی شامل زئوپلانکتون‌ها، آلایندگی موادمغذی، فلزات سنگین، آلودگی‌های نفتی و فیزیکی شامل شناسایی جهت جریان، ارتفاع موج در جزر و مد دریا و  زیست شناسی، زمین شناختی و هواشناختی را مورد ارزیابی و اطلاعات جامعی از خلیج فارس و تنگه هرمز در اختیار کشور قرار می‎دهد که قرار است بخش گردشگری دریایی نیز به وظایف این کشتی تحقیقاتی نیز افزوده شود.

گزارش: فرزانه صدقی

 

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل