آیا فناوری لامپ به حد اشباع خود رسیده است؟

اگر به خانه خود بنگرید در هر نقطه ای از آن که باشید از نور یک لامپ بهره‌ خواهید برد. این امر موجب می شود تا زندگی امروزی ما به فناوری لامپ ها وابسته شود ولی به صورت کلی در طول چند سال اخیر شاهد هیچ تغییری در ساختار کلی لامپ ها نبوده ایم.

شاید آخرین تحول در زمینه لامپ ها به عرضه لامپ های ال ای دی بازگردد ولی پس از آن عملا خود فناوری لامپ دست خوش تغییر نشده است و تنها مزایای جانبی مختلفی بر روی آن اعمال شده است. برای نمونه در نظر بگیرید که لامپ هایی که پسوند هوشمند بودن را یدک می کشند عملا به خودی خود هیچ تفاوتی با لامپ های ال ای دی عادی ندارند بلکه نحوه روشن و خاموش کردن آنها متفاوت است. اگر شما کلید برق اتاق خود را عوض کنید، لامپ خود را عوض نکرده اید و به همین سادگی می توان گفت که هوشمند شدن لامپ ها و امکان کنترل از راه دور آنها با تلفن های همراه به معنای تغییر در ساختار لامپ نخواهد بود.

یکی از نکات نگران کننده در این زمینه این است که شرکت های بسیاری برای عرضه راهکارهای مورد نظر برای کنترل سیستم خانه های هوشمند در بخش لامپ ها اقدام کرده اند. این امر موجب می شود تا بسیاری از مشتریان به سراغ خرید این سامانه ها بروند ولی پس از گذشت چند سال نتوانند گزینه های پشتیبان آن را بیابند. شرکت های سازنده به صورت عمومی به اندازه ای دارای مشتری نخواهند بود که پشتیبانی از سامانه را در سطح گسترده و برای مدت زمان طولانی ادامه بدهند. با این حساب حتی اگر لامپ های هوشمند را به عنوان یک تغییر در ساختار لامپ ها در نظر بگیریم بازهم نخواهیم توانست استاندارد دقیقی برای اجرای آن را به عنوان عرف بازار تعیین کنیم.

یکی دیگر از موارد نگران کننده در زمینه هوشمند سازی نوردهی خانه ها نیز به رویکرد دیگر مربوط به تعدد عرضه کنندگان بازمی گردد. این رده مانند دیسک های نسل بعد نیست که چند سال پیش از بین بلوری و اچ دی دی وی دی، یکی به عنوان استاندارد پذیرفته شده و دیگری از رده خارج شود. شرایط فعلی بازار لامپ ها و سامانه های هوشمند به شرایط بازار کنسول های بازی در اواخر دهه 70 و اوایل دهه 80 میلادی باز می گردد. در آن دوران تقریبا هر شرکتی دست به ساخت یک کنسول زد و در نتیجه شاهد عرضه کنسول هایی بودیم که حتی 500 دستگاه نیز نفروختند و این امر به سقوط این صنایع منتهی شد.

حال با در نظر گرفتن این امر می توان گفت که اگر یک دانشمند می خواهد از این بازار به سود خود و مصرف کنندگان استفاده کند، باید به سراغ تغییر در ریشه فناوری لامپ برود و تغییر در نوع کاربری آن نخواهد توانست شرایط فعلی را بهبود بخشد.

مترجم: احمد محمدحسینی

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا