نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

آهنگی که باعث کاهش خودکشی می شود

به گزارش سیناپرس، نتایج مطالعه ای که اخیرا در سطح بین المللی منتشر شده است، نشان می دهند که توجه عمومی مردم آمریکا به آهنگی به نام «1-800-273-8255» از هنرمندی به نام لاجیک، باعث افزایش تماس ها به خط حیاتی ملی پیشگیری از خودکشی ایالات متحده منجر شده و با کاهش خودکشی همراه بوده است.

به گفته محققان، این یافته‌ها اثر محافظتی مداخلات رسانه‌ ای مثبت را در مورد افکار خودکشی و کمک آن ها به انجام رفتار درست در هنگام برخورد با چنین تفکراتی را به ‌ویژه در گروه‌هایی که به پیام‌های معمول و سنتی در این خصوص پاسخ نمی دهند، نشان می‌دهد.

پیشتر به شواهد واضح علمی اشاره شده بود که نشان می دادند گزارش‌های رسانه‌ای در مورد خودکشی، معمولا تاثیرات منفی داشته و می‌توانند منجر به خودکشی‌های بیشتر شوند.به گزارش سیناپرس، اما تاکنون کمتر پیش آمده که در مورد اثرات محافظتی گزارش‌های رسانه ای و هنری که به امید و بهبودی در متن خود اشاره می کنند، صحبتی شود. شاید به این دلیل که چنین روایت هایی اصولا دارای پوشش رسانه‌ای بسیار کمتری نسبت به داستان‌های مرگ ناشی از خودکشی بوده اند.

اما حالا و با آهنگی که لاجیک، هنرمند سبک هیپ هاپ آمریکایی در آوریل 2017 با نام «1-800-273-8255» منتشر کرده، تصورات قبلی در این خصوص به چالش کشیده شده است. نام این آهنگ در واقع برگرفته از شماره تلفن خط حیاتی ملی پیشگیری از خودکشی در ایالات متحده آمریکا است.

آهنگ مورد اشاره، توصیف فردی است که با بحران خودکشی دست و پنجه نرم می کند، ولی پس از تماس با شماره تلفن فوق دچار نقطه عطفی در جهت بهبودی و تسلط بر بحران می گردد.

این آهنگ در جدول بیلبورد ایالات متحده به رتبه سوم رسید و در جوایز موسیقیMTV  2017 و همچنین جوایز گرمی 2018 اجرا شد و توجه عمومی را به خود جلب کرد.

برای بررسی علمی این موضوع و ارزیابی این که آیا پیام مثبت آهنگ لاجیک با تغییر رفتار واقعی افراد مرتبط است یا خیر، پژوهشگرانی از دانشگاه پزشکی وین اتریش، ارتباط بین آهنگ فوق و تماس‌های روزانه با شماره خط ملی پیشگیری از خودکشی و همچنین خودکشی‌های روزانه در ایالات متحده را مورد بررسی قرار دادند.

نتایج این بررسی ها نشان داد که استفاده از آهنگ فوق به شکلی واقعی و موثر باعث افزایش تماس ها و کاهش میزان خودکشی در آمریکا شده است.به گزارش سیناپرس،بر این اساس، محققان فوق می گویند این یافته‌ها بر مزایای بالقوه سلامت جمعیت با استفاده از فعالیت های خلاقانه و نوآورانه بخش‌های دیگر، مانند صنایع موسیقی و سرگرمی، به منظور ترویج داستان‌های تاثیرگذار در خصوص کمک طلبیدن اشاره دارند.

گفتنی است این یافته های جالب و تاثیربرانگیز در نشریه معتبر و بین المللی BMJ منتشر شده اند.همچنین می توانید به این اهنگ گوش دهید.

نویسنده: محمدرضا دلفیه
 

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل