رنگ های مصنوعی خوراکی چقدر خطرناکند؟

به گزارش سیناپرس، آمارها حاکی از افزایش سرطان زودرس در جوامع مختلف از اوایل دهه ۹۰ میلادی به بعد است. پیش بینی می شود تا سال ۲۰۳۰ میزان سرطان روده بزرگ و مقعد به ترتیب ۹۰ و ۱۲۴ درصد افزایش یابد. 

به باور محققان، یکی از دلایل مشکوک این روند افزایش، رژیم های غذایی غربی است که به شدت از گوشت قرمز، غذاهای فرآوری شده، شکر و غلات تصفیه شده تشکیل شده است. 60 درصد از رژیم غذایی استاندارد آمریکایی ها از غذاهای فوق فرآوری شده مانند شیرینی های صنعتی، نوشابه ها و گوشت های فرآوری شده تشکیل شده است و تحقیقات نشان می دهد که این تغییر رژیم غذایی با افزایش خطر سرطان روده بزرگ مرتبط است.

یکی از جنبه های غذاهای فرآوری شده استفاده از رنگ های مصنوعی در تهیه این غذاهاست. این ویژگی در بسیاری از غذاها و خوراکی های به ظاهر لذیذ به طور کامل نمایان است. به گزارش سیناپرس، بر اساس آمارهای موجود، بسیاری از رنگ‌ هایی که آب نبات ‌ها، کلوچه‌ های شکری و حتی سس ها و ژامبون ها را تشکیل می‌دهد، مصنوعی بوده و شواهدی وجود دارد که نشان می ‌دهد این رنگ‌ های غذایی مصنوعی ممکن است باعث ایجاد فرآیندهای سرطان ‌زا در بدن شوند.
پروفسور لورنه هافسث (Lorne J. Hofseth) محقق ارشد کالج داروسازی و مدیر مرکز تحقیقات سرطان روده بزرگ در دانشگاه کارولینای جنوبی، در حال مطالعه روی اثرات این رنگ های خوراکی مصنوعی بر رشد سرطان روده بزرگ است. 

در همین راستا محققان معتقدند که تولید کنندگان مواد غذایی رنگ های مصنوعی را به رنگ های طبیعی مانند عصاره چغندر یا لبو ترجیح می دهند زیرا ارزان تر، روشن تر و ماندگارتر هستند. به گزارش سیناپرس، در حالی که تولید کنندگان در طول قرن گذشته صدها رنگ خوراکی مصنوعی تولید کرده اند اما اکثر آنها سمی بوده و تنها ۹ مورد آن ها برای استفاده در مواد غذایی تحت سازمان غذا و داروی تایید شده اند.

در تحقیقات انجام شده محققان متوجه شدند که آسیب دی ان ای عامل اصلی سرطان روده بزرگ است. وقتی آسیب دی ان ای روی ژن‌های محرک سرطان رخ می‌دهد، می‌تواند منجر به جهشی شود که باعث تقسیم غیرقابل کنترل سلول شده و در نهایت سرطانی می‌شود. عامل دیگر بروز سرطان روده بزرگ، التهاب است.به گزارش سیناپرس، وقتی این التهاب در طول زمان ادامه یابد، می‌تواند با آزاد کردن مولکول‌ هایی به نام رادیکال ‌های آزاد که می‌توانند به دی ان ای آسیب برسانند، به سلول‌های سالم آسیب برساند. به گزارش سیناپرس، اگرچه هیچ یک از رنگ‌ های خوراکی مصنوعی در سازمان جهانی غذا و دارو به عنوان عوامل سرطان‌ زا طبقه‌ بندی نمی‌شوند، این تحقیقات جدید به وجود خطرات بالقوه سلامتی بر مصرف کنندگان اشاره می‌کند. 

در نهایت، مصرف رنگ های خوراکی مصنوعی ممکن است برای کودکان نیز نگران کننده باشد. بر اساس تحقیقات انجام شده ثابت شده است که کودکان در برابر سموم محیطی آسیب پذیرتر هستند زیرا بدن آنها هنوز در حال رشد است. پژوهشگران بر این باورند که شیوع استفاده از رنگ های خوراکی در غذای کودکان ممکن است به آسیب های بیشتری بیانجامد. 
مترجم: مهدی فلاحی پناه
منبع: sciencealert
 

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا