نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

تشخیص خطر مرگ در بیماران قلبی با هوش مصنوعی

به گزارش سیناپرس، بر خلاف روش‌ های سنتی مبتنی بر داده‌های بالینی، هوش مصنوعی با بهره گیری از اطلاعات تصویربرداری از قلب با رزونانس مغناطیسی قلبی عروقی (CMR)، سطح سلامت فرد را به طور دقیق  اندازه‌ گیری می کند. 

این پیش بینی منجر به طبقه بندی خطر به منظور مدیریت مناسب با هدف جلوگیری از حمله قلبی، سکته مغزی و مرگ ناگهانی ناشی از عوارض قلبی در بیماران مبتلا به بیماری های قلبی عروقی می شود. دستگاه های محاسبه کننده معمولی از اطلاعات بالینی محدودی مانند سن، جنس، وضعیت سیگار کشیدن، فشار خون و کلسترول استفاده می کنند. این مطالعات دقت یادگیری ماشینی را با استفاده از تشدید مغناطیسی قلبی عروقی و داده‌ های بالینی برای پیش ‌بینی مرگ ‌ومیر در بازه ده ساله در بیماران مشکوک یا دارای بیماری قلبی بررسی کرده و عملکرد آن را با نمرات موجود مقایسه کرد.

دکتر پزل (Pezel) پژوهشگر ارشد این مطالعات در این باره توضیح داد: برای پزشکان، برخی از اطلاعاتی که از بیماران جمع آوری می کنیم ممکن است برای طبقه بندی خطر مرتبط به نظر نرسد. اما هوش مصنوعی می تواند تعداد زیادی از متغیرها را به طور همزمان تجزیه و تحلیل کرده و ارتباط هایی را پیدا کند که ما نمی دانستیم وجود دارند.

در ادامه این تحقیقات، یادگیری ماشینی در دو مرحله مورد استفاده قرار گرفت. ابتدا برای انتخاب اینکه کدام یک از پارامترهای بالینی و تشدید مغناطیسی قلبی عروقی می تواند مرگ را پیش بینی کند. در مرحله دوم، یادگیری ماشینی برای ساختن یک الگوریتم بر اساس پارامترهای مهم شناسایی شده در مرحله یک استفاده شد تا با تاکید متفاوت به هر مولفه، بهترین پیش‌ بینی را ارایه کند. به گزارش سیناپرس، سپس به بیماران نمراتی بین صفر تا ده از خطر کم تا خطر زیاد برای احتمال مرگ در ده سال داده شد.
بر این اساس مشخص شد که هوش مصنوعی قادر به پیش ‌بینی خطر با دقت ۷۶ درصد بود که این بدان معناست که هوش مصنوعی از هر چهار بیمار تقریباً برای سه نفر پیش ‌بینی درست انجام داده است.

به گزارش سیناپرس، در انتها دکتر پزل گفت:  تشدید مغناطیسی قلبی عروقی یک تکنیک بی خطر است که از اشعه استفاده نمی کند. یافته های ما نشان می دهد که ترکیب این اطلاعات تصویربرداری با داده های بالینی در الگوریتم تولید شده توسط هوش مصنوعی ممکن است ابزار مفیدی برای کمک به پیشگیری از بیماری های قلبی عروقی و مرگ ناگهانی قلبی باشد. 

مترجم: نیروانا محمدحسینی
منبع: news-medical

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل