نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

ورزش های رزمی، سلامت روان را تضمین می کند

به گزارش سیناپرس، در طول تاریخ، هنرهای رزمی آسیایی همواره به عنوان فعالیت های مادام العمر مورد توجه و پیگیری قرار می گرفتند. امروزه هنوز مزایای سلامتی هنرهای رزمی و ارزش واقعی آنها  درک نشده و مطالعات بسیار کمی در مورد پیشرفت های ذهنی یا فیزیکی و تاثیر ورزش های رزمی انجام گرفته است.

اخیرا یک تیم تحقیقاتی در استرالیا، مطالعاتی بر طیف وسیعی از هنرهای رزمی مانند جودو، کاراته، تکواندو، تای چی و بوکس در گروه سنی کمتر از ۷ تا بالای ۷۰ سال انجام دادند. نتایج این پژوهش ثابت کرد که حتی دوره ‌های کوتاه ۵ تا ۶ هفته تمرین هنرهای رزمی می ‌تواند شرایط جسمی افراد را افزایش داده و سطح سلامت روانی را بهبود بخشد.

جلسات آموزش شامل بحث های تئوری در روانشناختی و عزت نفس بوده و بخش عملی شامل گرم کردن، تمرین مهارت فنی، آموزش، مبارزه و مراقبه است. به گزارش سیناپرس، نتایج  این تحقیقات نشان داد که پس از آموزش هنرهای رزمی، تاب آوری کلی شرکت کنندگان و روابط آن ها با دیگران به شدت بهبود یافته است. 
در ادامه، محققان استرالیایی به این نتیجه رسیدند که اگرچه تاب‌ آوری را باید  آموخت، اما هنوز مطالعات آموزشی بسیار کمی برای درک این موضوع وجود دارد. به باور محققان، استفاده از هنرهای رزمی می تواند سطح احساس خوشبختی و تاب آوری روانی را افزایش داده و ممکن است نقش روانشناسان را برای تسهیل تعامل با بیمارانی که ممکن است از روش های درمانی مرسوم اجتناب کنند، ارتقا دهند.

برایان مور (Brian Moore) پژوهشگر ارشد مطالعات فوق در این رابطه گفت: ما در ابتدا قصد نداشتیم در مورد مزایای سلامت روان هنرهای رزمی مطالعه کنیم، اما من مانند بسیاری از والدین، زمانی که فرزندانم شروع به تمرین تکواندو کردند، شیفته این موضوع شدم.

این پژوهشگر همچنین اذعان داشت که بخشی از انگیزه‌ اش از کلیشه ‌ای رایج در مورد فواید ورزش‌ های رزمی برای سلامتی ناشی می‌شود. وی امیدوار است که تحقیقات بیشتری روی هنرهای رزمی انجام شود تا با ارتقای سلامت روان و تندرستی از طریق فعالیت بدنی منجر به ارائه یک مبنای تجربی برای این ورزش شود.

به گزارش سیناپرس، محققان اعلام کردند که به پزشکان توصیه می شود از فواید درمانی فعالیت‌ هایی مانند هنرهای رزمی بر سلامت روان و جسم استفاده کنند چرا که این نوع از فعالیت ها مزایای سلامتی جامعی دارند. در حالی که تمرین هنرهای رزمی به واقع یک فعالیت قابل انجام برای تمام سنین است اما به طور خاص دو گروه جوانان و سالمندان ممکن است بیشترین سود را از نتایج درمانی آن ببرند. 

مترجم: یوسف دراوی زاده
منبع: psychologytoday

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل