نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

ژنتیک در حالات روحی انسان نقش دارد

به گزارش سیناپرس، بیشتر افراد فکر می کنند اختلالات و مسائل مربوط به سلامت روان، محصول ذهن و مغز ما هستند در حالی که ژن ‌های ما عناصری وابسته به دی ان ای بوده و  ممکن است تصور این که این دو به هم مرتبط هستند کمی دور از ذهن به نظر برسد.

تحقیقات علمی نشان داده است که بسیاری از اختلالات سلامت روان دارای مولفه ژنتیکی مهمی هستند که بدون شک درک و درمان ما را از این بیماری ها شکل می دهد. از منظر پزشکی مشخص شده است که ژن‌ ها بر سلامت روان ما تأثیر دارند. به هر حال ذهن، آگاهی، افکار و احساسات ما محصول فعالیت مغز هستند، سیگنال‌های پیچیده بی ‌شماری که توسط میلیاردها سلول مغز ارسال و دریافت می‌شوند که به عنوان نورون نیز شناخته شده و این سیگنال ‌ها به سلول‌ های مغزی پیچیده‌ای بستگی دارند که روحیات ما را شکل می دهند.

عملکرد  اندام های بدن به مولکول های سازنده آنها بستگی دارد و این مولکول ها، به ویژه پروتئین ها، توسط ژن های ما تعیین می شوند.به گزارش سیناپرس، البته این موضوع بدان معناست که اگر نقص یا مشکلی در کد یک ژن خاص وجود داشته باشد، مولکول‌ هایی که تولید می شود شکل درستی نداشته باشند بلکه ژن ها می توانند از طریق تاثیر روی اندام های مختلف بدن، در سلامت روان ما نقش داشته باشند.

در اینجا باید تاکید کرد که ژن ها تنها عامل تعیین کننده سلامت روان ما نبوده و اینطور نیست که برخی از افراد یک ژن افسردگی یا  جهش اضطراب خاص داشته باشند و بر اساس وجود آن ژن، محکوم به افسردگی یا مشکلات مشابه شوند.

به گزارش سیناپرس،عوامل ژنتیکی می‌توانند با کاهش توانایی مغز برای مقابله یا جبران آسیب‌ ها و سایر اختلالات، خطر مشکلات سلامت روان را افزایش داده و ما را در برابر ابتلا به آنها آسیب ‌پذیرتر کنند. احتمالاً به همین دلیل است که بسیاری از مشکلات سلامت روان به ظاهر ارثی هستند و به نظر می رسد برخی از بیماری های حوزه سلامت روان ویژگی های ژنتیکی مشابهی دارند.

در خاتمه باید اذعان داشت کهبه طور کلی، می توان ادعا کرد ژن ها نقش مهمی در سلامت روان ما دارند که این موضوع باید از سوی پزشکان در تعیین روند درمانی بیماران مورد توجه قرار گیرد.

مترجم: مریم عالمی
منبع: sciencefocus

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل