نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

متصدی خوبی برای توسعه فرهنگ نبوده ایم

به گزارش سیناپرس، در بازدید دکتر سید مجید امامی، دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور و هیات همراه از پارک ملی علوم و فناوری های نرم و صنایع فرهنگی که روز شنبه بیستم آذر ماه سال جاری انجام شد؛ دکتر محمد حسین ایمانی، رئیس مجموعه پارک ملی علوم و فناوری های نرم و صنایع فرهنگی با اشاره به اهمیت تجاری سازی فرهنگ گفت: بعد از  چهل سال فعالیت در عرصه فرهنگ به این نتیجه رسیدم که این مولفه خود باید یک مولد اقتصادی باشد؛ در نهایت این پرسش به وجود آمد ،چرا راهی که بسیاری از کشورهای توسعه یافته در باب فرهنگ رفته اند و از آن یک ابزار درآمد زا ساخته اند را ما نرویم؟ به اعتقاد من  هیچگاه این تفکر در دولتمردان ما وجود نداشته است که می توان از فرهنگ یک بنگاه اقتصادی مطمئن ساخت.

صنایع فرهنگی؛ یک کلیدواژه مهم

وی ادامه داد: بر همین مبنا با افرادی که در این زمینه تخصص و هدف مشخصی دارند، تصمیم گرفتیم از بستر پارک های علم و فناوری برای نیل به این هدف استفاده کنیم و خوشبختانه توانستیم واژه صنایع فرهنگی را بعد از چهار سال به عنوان یک کلیدواژه مهم در مجلس شورای اسلامی نهادینه کنیم، تشکیل معاونت هایی با عنوان صنایع فرهنگی یا سازمانی به همین نام نمود تلاش‌ هایی است که برای تجاری سازی فرهنگ در این مجموعه صورت گرفته است.

به گفته ایمانی، همانگونه که از نام پارک ملی علوم و فناوری های نرم و صنایع فرهنگی می توان فهمید، این مجموعه هم در بخش فناوری های نرم که بر مبنای علوم انسانی است و هم در بخش صنایع فرهنگی فعالیت های جدی در راستای تجاری سازی و صادرات دارد. گفتنی است، در اغلب کشورهای توسعه یافته زیربنای توسعه و پیشرفتشان اهمیت به مولفه ها و موضوعات علوم انسانی است. علاوه بر شرکت های مستقر بسیاری از کسب و کارها و فعالان این عرصه تحت حمایت این مجموعه در بیرون از مجموعه پارک به فعالیت می پردازند؛ یکی از اساسی ترین مشکلات ما کمبود فضای کافی است. اما به اعتقاد من توسعه صنایع فرهنگی در حوزه‌ های گوناگون نزدیک است. امیدوارم بتوانیم بازوی کمکی خوبی برای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در راستای اجرای فعالیت های کلان فرهنگی در کشور باشیم.

 در ادامه امامی با اشاره به اهمیت فعالیت های مجموعه پارک ملی علوم و فناوری های نرم و صنایع فرهنگی گفت: بازدید از این مجموعه بسیار لذت بخش بود و مانند هر حرکتی که مبتنی بر نوآوری است ، می‌ تواند برای کشور بسیار مفید و جالب توجه باشد. قرار نیست با نگاه سرمایه سالارانه در راستای توسعه یک مولفه اقدام کنیم؛ مسائل فرهنگی را باید با تدبیر جلو ببریم؛ نگاه از بالا به پایین در رشد و توسعه صنایع فرهنگی امری منسوخ شده است.

وی افزود: ما باید خلاقان، نوآوران و صنعتگران فرهنگی را کنار یکدیگر بیاوریم تا بتوانیم به توسعه اقتصاد فرهنگی برسیم که این فرآیند خود را در گردشگری به خوبی نشان داده است.از سوی دیگر ما متصدی خوبی در فرهنگ نبوده ایم؛ گفتنی است، مولد و متصدیان اصلی فرهنگ مردم هستند و مدیران باید به عنوان یک باغبان آگاه جوانه‌ها را رشد دهند. هرچند در تلاشیم باب جدیدی در شورای فرهنگ عمومی در حوزه صنایع فرهنگی باز کنیم.

امامی با اشاره به شکاف های موجود در توسعه صنایع فرهنگی گفت: زمینه هایی چون مد و لباس، معماری و آسیب های اجتماعی و تبلیغات محیطی حوزه هایی است که نیازمند همکاری و مدد رسانی در آن هستیم و باید برنامه های جدی و طرح های خوب در این زمینه تدوین شود.

دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور با اشاره به طرح نوسده که طرحی درباب توسعه گردشگری در داخل و خارج از کشور است، گفت: شورای فرهنگ عمومی کشور، در حوزه گردشگری و نشاط اجتماعی طرحی به نام نوسده را آغاز کرد که در داخل و خارج از کشور می تواند بسیاری از رویدادهای که منجر به صرفه اقتصادی می شود را ایجاد کند.

وی تاکیدکرد: مشکل عمده ما در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی  نبود ایده مناسب و کارآمد است. اگر دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی اکنون با 30 عضو اداره می‌ شود در حالی که باید در هر شاخه این تعداد اعضا وجود داشته باشند.

امامی گفت: ما می‌توانیم از ظرفیت های مجموعه پارک ملی علوم و فناوری های نرم و صنایع فرهنگی در راستای اعتلای فرهنگ ایرانی اسلامی بهره بگیریم؛ به همین دلیل لزوم ایجاد یک کارگروه برای عقد یک تفاهم نامه در این دو مجموعه به شدت احساس می شود.

گزارش: مهتاب دمیرچی

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل