چرا کرونا در بیماران مبتلا به آسم، خفیف تر است؟

به گزارش سیناپرس، محققان با بررسی بیشتر کووید۱۹ در بیماران مبتلا به آسم ادعا کردند که ابتلا به آسم درجاتی از محافظت در برابر این ویروس ایجاد می کند. ویروس کرونای سارس ۲ عامل کووید۱۹ سلول ها را از طریق آنزیم مبدل گیرنده آنژیوتانسین۲ (ACE2) آلوده می کند. این یکی از راه‌های عفونت است که دانشمندان در اوایل همه‌ گیری آن را شناسایی کردند. گیرنده آنژیوتانسین۲ آنزیمی است که به شل شدن رگ ها و کاهش فشار خون کمک می کند.

دکتر مونیکا کرفت (Monica Kraft)، معاون مرکز تحقیقات بیماری‌ های هوایی و آسم، استاد و رئیس کالج پزشکی آریزونا و سرپرست این پروژه تحقیقاتی، دریافت که پروتئین ‌های حاکم بر التهاب ناشی از آسم بیان گیرنده آنژیوتانسین۲ را کاهش می ‌دهند. وی در این رابطه می ‌گوید: به نظر می ‌رسد ابتلا به آسم درجاتی از محافظت در برابر کووید ۱۹ ایجاد می ‌کند، زیرا گیرنده آنژیوتانسین۲ در آسم کاهش می ‌یابد. ما در طول همه‌ گیری کرونا، تشدید آسم بسیار کمتری را دیده‌ایم. وقتی به تمام بیماری های همراه بیماران بستری شده با کووید ۱۹ شدید نگاه می کنیم، آسم جزء بیماری های برجسته محسوب نمی شود.»

دکتر کرفت و تیم تحقیقاتی وی در نظر دارند تحت قرارداد همکاری با موسسه ملی آلرژی و بیماری‌های عفونی، به عنوان بخشی از تحقیقات مداوم خود در مورد مسیرهای مولکولی که التهاب را در آسم کنترل می ‌کنند، درباره تداخلات ویروسی اطلاعات بیشتری کسب کنند.این مطالعات طی سه پروژه مختلف انجام خواهد شد.

در پروژه اول، محققان توانایی اجزای چربی و پروتئین سورفکتانت ریوی، لایه نازکی از مایع ترشح شده توسط سلول های ریه، را برای کاهش تنش در حین تنفس، برای مهار راینوویروس C آزمایش خواهند کرد.به گزارش سیناپرس، علاوه بر ایجاد سرماخوردگی، رینوویروس C یک عامل تشدید کننده شناخته شده آسم است که می تواند باعث بیماری شدید شود.

پروژه دوم روی پروتئین گیرنده شبه عوارض بیماری، متمرکز خواهد بود که پاسخ ‌های ایمنی را آغاز می ‌کند.  پروژه سوم نیز بر اساس تحقیقات قبلی در مورد پروتئین سورفکتانت A و سیتوکین ها پیش خواهد رفت. پروتئین سورفکتانت A دارای اثرات ضد التهابی در آسم است، در حالی که سیتوکین ها پروتئین های کوچکی هستند که سیستم ایمنی را فعال می کنند. هر دوی این عوامل ممکن است کووید۱۹ را با کاهش بیان گیرنده آنژیوتانسین۲ محدود کنند.
رابرت سی رابینز (Robert C. Robbins)، رئیس دانشگاه آریزونا، در این رابطه گفت: «تیم مرکز تحقیقات بیماری‌ های هوایی و آسم به اکتشافات مهمی در درک واکنش ‌های بیماران مبتلا به آسم به عوامل آلرژی زا و عفونی دست یافته است.به گزارش سیناپرس، این پروژه‌ ها پتانسیل کمک به میلیون ‌ها نفر در سراسر جهان را دارند که از آسم رنج می‌ برند و در عین حال دانش خود را در مورد کرونای سارس ۲ و کووید۱۹ گسترش می ‌دهند.»

منبع: techexplorist