نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

آیا هکرها می توانند شما را از طریق تلفن همراهتان ببینند؟

به گزارش سیناپرس، متاسفانه باید اعتراف کنیم که امکان هک تلفن همراه و دیده شدن فضای خصوصی شما توسط تبهکاران سایبری وجود دارد و این امر به طور قابل ملاحظه ای مسبوق به سابقه است. نزدیک به یک دهه پیش، یک شرکت فناوری اسرائیلی به نام NSO Group، که توسط اعضای سابق اداراه اطلاعات این کشور اداره می ‌شد، نرم‌ افزار جاسوسی تلفن همراه به نام پگاسوس (Pegasus) به معنی اسب بالدار را ایجاد کرد که به کمک آن می شد به دوربین تلفن همراه افراد دسترسی پیدا کرده و آن را به طور مخفیانه ای فعال کرد.

در ادامه، وزارت دفاع اسرائیل این نرم افزار را به عنوان یک سلاح طبقه بندی شده معرفی کرده و مجوز صادرات پگاسوس را به دولت های خارجی صادر می کند. اخیراً مشخص شده است که این نرم افزار جاسوسی توسط بسیاری از کشورها برای آلوده کردن تلفن های همراه فعالان، روزنامه نگاران و رهبران سیاسی استفاده شده است.

گفتنی است این نرم افزار جاسوسی بسیار هوشمندانه است و از چندین آسیب پذیری موجود در برنامه های مختلف گوشی شما استفاده می کند. به گزارش سیناپرس،  این برنامه ممکن است به سادگی و تنها با کلیک کردن روی یک پیوند نصب شود. به گفته کارشناسان امنیت سایبری، این نرم افزار جاسوسی اسرائیلی حتی می ‌تواند تلفن های همراه آیفون‌ جدید با آخرین نسخه iOS را از طریق یک iMessage ساده و بدون نیاز به کلیک آلوده کند. پس از آلوده شدن، دسترسی به رمزهای عبور، موقعیت مکانی، پیام های متنی، تماس ها و داده های برنامه و حتی میکروفون و دوربین شما در اختیار هکرها قرار گرفته و شما از این موضوع باخبر نخواهید شد.

به گزارش سیناپرس،برنامه پگاسوس تنها جاسوس افزار موجود در این زمینه نیست و موارد متعددی از برنامه های جاسوسی با قابلیت هک تلفن همراه وجود دارد که توسط سرویس های اطلاعاتی یا سازمان های جنایی مورد استفاده قرار می گیرند. به گزارش سیناپرس، برخی از بد افزارها یا جاسوس ‌افزارها به قدری هوشمندانه هستند که حتی برگرداندن تلفن به تنظیمات کارخانه ‌ای، که باید همه برنامه‌ ها و داده‌ ها را پاک کند نیز روی آن ها تاثیری نداشته و هکرها حتی پس از ریست فاکتوری موبایل به دوربین، رمزهای عبور، میکروفون و جی پی اس تلفن همراه شما دسترسی خواهند داشت.
به خاطر داشته باشید اگر باتری تلفن همراه شما در زمانی که از آن استفاده نمی کنید به سرعت خالی می شود، صفحه نمایش بدون هیچ دلیلی به خودی خود روشن می شود، سرویس های موقعیت یابی گزارش می دهند که دوربین شما اخیراً بدون هیچ دلیل مشخصی از موقعیت مکانی شما استفاده کرده و یا دریافت پیام پاک شدن تصویری که شما هرگز نگرفته اید، ممکن است سرنخ هایی باشند که نشان می دهد تلفن همراه شما آلوده شده است. 
در خاتمه گفتنی است که باید به خاطر داشته باشید ما در یک دنیای متصل و آنلاین زندگی می کنیم. اگر یک سازمان قدرتمند واقعاً بخواهد دستگاه های شما را هک کند، احتمالاً به راحتی قادر خواهد بود این کار را انجام دهد.

مترجم: احسان محمدحسینی
منبع: sciencefocus

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل