نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

اثر واکسن های کرونا پس از ۴ ماه بسیار کم می شود

به گزارش سیناپرس، بر اساس گزارشی که تنها چند ساعت پیش توسط مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری های ایالات متحده منتشر شد، پژوهشگران اعلام کردند اثر بخشی واکسن های کرونا و به طور خاص واکسن های مبتنی بر mRNA  (واکسن های فایزر و مدرنا) حدودا ۱۲۰ روز پس از تزریق دوز دوم به میزان قابل توجهی کاهش پیدا می کند.

در همین رابطه دکتر  کریستینا ال باجما، از اعضای تیم واکنش به کووید ۱۹ در مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری در ایالات متحده به همراه تیمی از پژوهشگران به بررسی اثربخشی نسبی واکسن ‌های مدرنا و فایزر بیون ‌تک پرداخته و تاثیر این واکسن ها را در پیشگیری از بستری شدن مرتبط با ویروس کرونا در فاصله ۱۴ تا ۱۱۹ روز پس از تزریق دوز دوم و بازه زمانی پس از آن مورد ارزیابی قرار دادند. به گزارش سیناپرس، بررسی های این تیم مطالعاتی روی ۱۸۹۶ فرد داوطلب که در فاصله ۱ فوریه تا ۳۰ سپتامبر سال ۲۰۲۱  دومین دوز واکسن خود را دریافت کرده بودند، انجام شده شده و محققان سطح آنتی بادی سرمی مرتبط با ویروس کرونا را در این افراد مورد بررسی قرار دادند.

نتایج این مطالعه نشان داد اثربخشی واکسن مدرنا پس از تزریق دو دوز در فاصله روزهای ۱۴ تا ۱۱۹ بعد از تکمیل واکسیناسیون حدود 89.6 درصد برای واکسن مدرنا و حدود ۸۶ درصد برای واکسن فایزر است و در تمامی افراد دریافت کننده واکسن مدرنا، سطح آنتی بادی تولید شده از واکسن فایزر بیشتر بود. 

به گزارش سیناپرس، در این میان نکته قابل توجه، کاهش بسیار زیاد سطح آنتی بادی موجود در بدن افراد در فاصله زمانی بعد از ۱۲۰ روز از تزریق دوز دوم واکسن است که نشان می دهد میزان مصونیت ایجاد شده در برابر بیماری پس از گذشت ۴ ماه از تزریق دوز دوم تا حد زیادی کاهش پیدا می کند.

مترجم: فاطمه کردی
منبع: consumer.healthday

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل