نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

ابداع روشی غیر تهاجمی برای جراحی مغز

به گزارش سیناپرس، محققان دانشگاه ویرجینیا و استنفورد یک روش جراحی غیر تهاجمی مغز ایجاد کرده‌ اند که می ‌تواند مدارهای نادرست مغز را بدون نیاز به چاقوی جراحی یا آسیب رساندن به سلول ‌های سالم حذف کند.

به گفته متخصصین، اگر دانشمندان بتوانند با موفقیت این تکنیک را در اتاق عمل اجرا کنند، قادر خواهند بود تا بیماری‌های عصبی پیچیده و سخت مانند صرع را درمان کنند. این روش جدید ترکیبی از امواج ماورا صوت متمرکز و با شدت کم و میکرو حباب ‌ها برای نفوذ به دفاع طبیعی مغز (سد خونی مغزی) محسوب می شود.به گزارش سیناپرس، این روش جدید به پزشکان اجازه می‌دهد تا نواحی خاصی از مغز را مورد هدف قرار داده و سلول‌ های معیوب مغز را از بین ببرند. این روش همچنین سلول‌ های مغزی سالم در مناطق اطراف بافت های آسیب دیده بر اثر بیماری را که در جراحی‌های سنتی آسیب می دید، حفظ می ‌کند.

دکتر کوین لی از اساتید دانشکده علوم اعصاب و جراحی اعصاب دانشگاه ویرجینیا و پژوهشگر مرکز ایمونولوژی مغز در این رابطه می ‌گوید: این استراتژی جراحی جدید پتانسیل کافی دارد که جایگزین روش‌های جراحی مغز و اعصاب موجود شود که برای درمان اختلالات عصبی که به دارو پاسخ نمی‌دهند، استفاده می‌ شود. به گزارش سیناپرس، این رویکرد منحصربه ‌فرد، سلول‌ های مغزی بیمار را از بین برده و سلول‌ های سالم مجاور را حفظ می ‌کند و جراح حتی بدون نیاز به بریدن پوست سر به این نتایج می ‌رسد.

این روش غیر تهاجمی، به نام PING نامگذاری شده و در بررسی های آزمایشگاهی، تاثیر مناسبی از خود نشان داده است. محققان بر این باورند که این تکنیک ممکن است به ویژه برای درمان موارد شدید صرع که به دارو پاسخ نمی‌دهند مفید باشد. تقریباً از هر سه مورد صرع، یک مورد به داروهای ضد تشنج مقاوم هستند که این موضوع باعث می شود برخی از بیماران برای کاهش علائم خود، جراحی تهاجمی مغز را انتخاب کنند.

به گزارش سیناپرس، در دو آزمایش تحقیقاتی، مشخص شد که روش PING می‌تواند تشنج را در مغز بیماران مبتلا به صرع کاهش داده یا کاملاً از بین ببرد. پژوهشگران این مطالعه خاطرنشان می ‌کنند که این روش ممکن است بیمارانی را که تمایلی به انجام عمل‌های تهاجمی یا فرسایشی معمولی ندارند تشویق کند تا یک رویکرد غیرتهاجمی و با دقت هدفمند برای جراحی مغز را امتحان کنند.

به گفته اعضای این تیم پژوهشي، رمز موفقیت روش PING ، دقت باورنکردنی آن است. این جراحی از قدرت تصویربرداری تشدید مغناطیسی استفاده می کند تا به پزشکان اجازه دهد تا قبل از عمل به داخل جمجمه بیمار نگاه کنند. این امر امکان هدایت دقیق امواج صوتی را که سد خونی مغزی را باز می‌کنند به نقطه‌ای که مشکل در آن است، می ‌دهد.

اگرچه سد خونی مغزی برای جلوگیری از رسیدن مواد و مولکول های مضر به مغز بسیار مهم است، اما مانع بزرگی برای دانشمندانی که بیماری های مغزی را درمان می کنند ایجاد می کند.به گزارش سیناپرس، روش PING به جراحان اجازه می دهد بدون آسیب رساندن به این سد دفاعی مغز یا قرار دادن سلول های مغز سالم (نورون ها) در معرض نوروتوکسین هایی که سلول های ناکارآمد را از بین می برند، سد را دور بزنند.

شرح کامل این پژوهش و یافته های به دست آمده از آن در آخرین شماره مجله تخصصی جراحی مغز و اعصاب (Journal of Neurosurgery) منتشر شده است.
مترجم: رضوان خندان

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل