نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

تولید نسل جدیدی از ماسک های صورت با قابلیت فیلتر خاص

به گزارش سیناپرس، یکی از راه های مقابله با ابتلا به ویروس عامل کووید ۱۹ استفاده از ماسک های صورت است. در این میان هرچه فیلتر های این ماسک ها قوی تر و بهتر باشند فرد امنیت بیشتری در قبال این ویروس ها خواهد داشت. 

گفتنی است در مرحله اولیه همه‌ گیری، خواص ضد ویروسی عصاره جلبک دریایی به نام Fucoidan توس پژوهشگران شناسایی شد. طی این مطالعات به طور خاص، توانایی آنها در چسبیدن و بی حرکت کردن ویروس کرونا روی سطح کشف شد. با این حال، تهیه جلبک دریایی Fucoidan در بسیاری از نقاط جهان، گران و دشوار است. بنابراین دانشمندان دانشگاه لینکلن فرمول ‌هایی را با نتایج مشابه با استفاده از مواد ارزان‌ تر و در دسترس‌ تر توسعه دادند. به گزارش سیناپرس، این فرمول‌ ها در فیلترهای زیست تخریب ‌پذیر قرار داده شد و از نظر نفوذ پذیری آزمایش و به آزمایشگاه مستقل فرستاده شدند تا از نظر اثربخشی در ضبط ویروس کرونا مورد آزمایش قرار گیرند.

نتایج نشان می‌ دهد که اگر ویروس کرونا معلق در هوا با سطح این فیلتر تماس پیدا کند، به دلیل شباهت به سطح بافت انسانی که ویروس به طور معمول به آن می ‌چسبد، به فیلتر خواهند چسبید. بنابراین فرمول این فیلترها، کارایی به دام انداختن ویروس را بدون ایجاد مشکل ماسک در پوشیدن یا تنفس، افزایش می دهد.

نیک تاکر (Nick Tucker)، دانشیار، سرپرست این تحقیق گفت: با کاهش محدودیت‌ ها و بازگشت تدریجی زندگی به حالت عادی پیش از همه ‌گیری، این فیلترها می ‌توانند در جلوگیری از افزایش بیشتر سویه‌ های ویروس کرونا بسیار مهم باشند. ارتباط بین طراحی، علم و مهندسی نیز مهم است چراکه اختراع فرمولی که ساخت آن بسیار گران یا دشوار است، اصلا خوب نیست.

به گزارش سیناپرس، با توجه به اینکه نتایج این تیم قبلاً با استانداردهای بین المللی شناخته شده توسط یک آزمایشگاه استاندارد مستقل آزمایش شده است، بخش طراحی مد دانشگاه لینکلن اکنون با یک شرکت محلی به نام هنر روستایی  (Countryside Art) برای تولید تجاری ماسک صورت با این ماده همکاری می کند. این تیم همچنین مشتاق است تا فرصت های بیشتری را با طیف وسیعی از شرکا در این زمینه به دست آورد. 

مترجم: فاطمه کردی
منبع: labonline

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل