نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

ماسک صورت دروغ گوها را رسوا می کند

به گزارش سیناپرس، استفاده از ماسک‌ های صورت برای بسیاری از افراد ناراحت ‌کننده است و برخی استدلال می ‌کنند که ماسک زدن در توانایی هایشان برای برقراری ارتباط با دیگران اختلال ایجاد می‌ کند. یک مطالعه جدید نشان می دهد وقتی صحبت از سیستم حقوقی به میان می آید، استفاده از ماسک های صورت ممکن است در واقع به قاضی ها  کمک کند در دادگاه دروغ را بهتر تشخیص دهند.

یک تیم پژوهشی بین ‌المللی اعلام کردند وقتی شاهدان از ماسک صورت استفاده می‌ کنند، تشخیص دروغ ‌های موجود در اظهاراتشان برای افرادی که شاهد شهادت هستند، آسان‌ تر می‌ شود.

پروفسور آلدرت وریج (Aldert Vrij) از دانشگاه پورتسموث انگلستان و دکتر ماریا هارتویگ (Maria Hartwig) از کالج عدالت کیفری جان جی نیویورک آمریکا بررسی کردند که چگونه تغییرات در رویه‌ های دادگاه در طول همه‌ گیری کرونا بر مهارت‌ های تشخیص دروغ  توسط هیئت منصفه تأثیر گذاشته است. این تغییرات شامل افرادی است که در دادگاه از ماسک صورت استفاده کرده و برخی محاکمات برای شاهدان به صورت مجازی برگزار می شود.

در حالی که بسیار از افراد فکر می کنند ماسک‌ های صورت جلوی حالات چهره را گرفته و دروغ را از بین می‌ برند، این محققان دریافته ‌اند که این عمل در واقع اثری کاملاً معکوس دارد.

به گفته پروفسور وریج، به نظر نمی رسد اقدامات مقابله با شیوع ویروس کرونا تأثیر منفی بر هیئت منصفه گذاشته باشد تا جایی که اعضای هیئت منصفه بتوانند به وضوح اظهارات متهم را بشنوند، دلیلی برای نگرانی وجود ندارد. 

به گزارش سیناپرس، محققان صدها مطالعه در مورد فریب را بررسی کرده و دریافتند که حالات چهره و سایر اشکال ارتباط غیرکلامی در واقع معیارهای غیرقابل اعتمادی هستند که میزان فریبکاری را نشان می دهد. علاوه بر این، به نظر می رسد پنهان کردن این اعمال، توانایی فرد را برای تشخیص تفاوت بین حقیقت و دروغ بهبود می بخشد.
پروفسور وریج و دکتر هارتویگ با نگاهی به بررسی اینکه مردم چقدر فریب را از طریق رفتار غیرکلامی می‌پذیرند، دریافتند، شرکت‌کنندگان فقط نیمی از اوقات دروغ‌ ها را تشخیص می ‌دهند در حالی که برخی از رفتارها ممکن است مشکوک تر به نظر برسند، دروغگوها این را دانسته و از حرکات دیگری استفاده می کنند تا خود را واقعی تر نشان دهند.

تنها یکی از مطالعاتی که تیم به طور خاص بررسی کرد این بود که چگونه ماسک های صورت بر پرونده های دادگاه تأثیر می گذارد. به گزارش سیناپرس، این مطالعه بر خلاف تصورات اولیه نشان داد محرومیت از رفتارهای غیرکلامی برای هیئت منصفه مفید است. محققان بررسی کردند که چگونه پوشاندن صورت بر توانایی هیئت منصفه در تشخیص اظهارات نادرست تأثیر می گذارد. نتایج نشان داد که ناظران در تشخیص دروغ از متهمان دارای پوشش صورت، توانایی بیشتری داشتند.

شرح کامل این پژوهش ها و نتایج حاصل از آن در آخرین شماره مجله تحقیقات کاربردی و حافظه و شناخت (Applied Research and Memory and Cognition) منتشر شده و قابل دسترس است. 

مترجم: مولود یوسفی

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل