تلاش نیوزلند برای تربیت نسلی بدون دخانیات

به گزارش سیناپرس، دولت نیوزلند روز چهارشنبه یک طرح بلند پروازانه را رونمایی کرد که سخت‌ ترین طرح در جهان برای خرید و مصرف دخانیات خواهد بود. بر اساس برنامه اقدام بدون دود ۲۰۲۵ که روز چهارشنبه اعلام شد، شرط سنی برای خرید و استعمال دخانیات هر سال افزایش می یابد. ساختار این طرح به گونه ای است که افرادی که اکنون ۱۴ سال یا کمتر دارند هرگز به طور قانونی قادر به خرید سیگار نخواهند بود.

برای کاهش آسیب‌های ناشی از سیگار برای کسانی که تحت تأثیر این ممنوعیت قرار نگرفته‌اند، در سال ۲۰۲۵ میزان نیکوتین قانونی سیگارها به شدت کاهش می‌ یابد و تنها خرده‌ فروشان منتخب می‌ توانند این محصول را بفروشند.

دکتر عایشه ورال، معاون وزیر بهداشت نیوزلند در این رابطه گفت: سیگار همچنان عامل اصلی مرگ و میر قابل پیشگیری در نیوزلند است و از هر چهار سرطان یک مورد را ایجاد می کند. ما قبلاً تأثیر کامل افزایش مالیات غیر مستقیم در کاهش استقبال از دخانیات را دیده‌ایم. دولت می ‌داند که ادامه دادن به فروش سیگار کمکی به ترک سیگار نمی ‌کند، بلکه فقط سیگاری ‌هایی را که در تلاش برای ترک این عادت هستند مجازات بیشتری می کند. به همین دلیل است که طرح ما که امروز منتشر شد حاوی موارد جدیدی است. اقداماتی که به ما کمک می کند تا به هدفمان برسیم. گفتنی است این طرح هنوز به طور رسمی تصویب نشده، اما انتظار می رود با توجه به اکثریت پارلمانی حزب حاکم کارگر، به راحتی تصویب شود.

به گزارش سیناپرس، اگرچه بسیاری از کشورها قوانینی را برای محدود کردن مصرف دخانیات مانند قانون بوتان در سال ۲۰۰۴ که سیگار کشیدن در مکان‌ های عمومی را غیرقانونی اعلام کرد، اجرا کرده‌اند، اما نیوزیلند اولین کشوری است که سیگار کشیدن را به طور کامل غیر قانونی می ‌کند.

دولت نیوزلند می گوید که سالانه ۵۰۰۰ نفر در این کشور به دلیل استعمال دخانیات مستقیم و دست دوم جان خود را از دست می دهند، در حالی که مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها می گوید این تعداد در ایالات متحده به ۴۸۰ هزار نفر می رسد. به گزارش سیناپرس، بر اساس آمارهای رسمی، تنها در آمریکا سالانه ۳۰۰ میلیارد دلار برای درمان بیماری های مرتبط با سیگار هزینه می شود.

کریس بولن استاد بهداشت عمومی در دانشگاه اوکلند در این رابطه گفت: برنامه اقدام خبر بسیار خوبی است. این برنامه اگر همانطور که ذکر شد اجرا شود، می تواند مهم ترین قدمی باشد که ما به عنوان یک کشور برای کاهش مرگ و میر و بیماری قابل پیشگیری و کاهش نابرابری در سلامت در چند سال آینده برداشته ایم.

مترجم: مریم عالمی
منبع: cnet
 

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا