نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

بازگشت کشتی تحقیقاتی چینی از سفر به گودال ماریانا

به گزارش سیناپرس، در این سفر تحقیقاتی، در مجموع ۶۰ متخصص در این زیردریایی حضور داشتند که شامل هفده دانشمند، از جمله پنج محقق زن بودند. این زیردریایی پژوهشی،  فندوژه (به معنی تلاشگر) نام دارد.

بر اساس گزارش های این تیم تحقیقاتی، پژوهشگران در این ماموریت، گیاهان و جانوران اعماق دریا و همچنین نمونه های سنگ و رسوبات نقاط عمیق اقیانوس  را مورد مطالعه و بررسی قرار دادند. در طول این سفر تحقیقاتی، این شناور طی ۲۳ عملیات به اعماق دریا رفت که در شش مورد به رکورد عمق بیش از ۱۰ هزار متری در داخل گوال ماریانا دست پیدا کرد.

گفتنی است که این زیردریایی دارنده رکورد دست یابی به عمیق ترین گودال جهان نیز هست. به گزارش سیناپرس، در  تاریخ ۱۰ نوامبر سال ۲۰۲۰ (مصادف با ۲۰ آبان ۱۳۹۹)، این زیردریایی پس از رسیدن به عمق ۱۰ هزار و ۹۰۹ متری توانست به عمیق ترین بخش شناخته شده در گودال ماریانا رسیده و رکورد جدیدی را برای غواصی در اعماق دریاها ثبت کند.

این نقطه که با نام گودال چلنجر شناخته می شود، عمیق ترین نقطه کشف شده در گودال ماریانا و به طور کلی عمیق ترین گودال سطح زمین است. این گودال در غرب اقیانوس آرام و در فاصله ۵۰۰ کیلومتری جنوب غربی جزیره گوام واقع شده است.

منبع: tass
مترجم: سامیه خسروی زاده
 

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل