نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

کشف نشانگر زیستی موثر در ابتلا به کرونای شدید

به گزارش سیناپرس، یک تیم پژوهشی با همکاری مؤسسه تحقیقات پزشکی والتر و الیزا هال استرالیا و دانشگاه کوئینزلند، دانشگاه فناوری کوئینزلند و بیمارستان مارسلینو شامپاینت (Marcelino Champagnat) در برزیل در  تلاش هستند تا دلیل ابتلا به کرونای شدید در افراد را شناسایی کنند. این محققان، از تکنیک‌های رونویسی پیشرفته برای غربالگری ژن ‌های مرتبط با التهاب بیش از حد در ریه‌ ها، که یک شاخص کلیدی کووید۱۹ شدید است، استفاده کردند.

این تکنیک می تواند مکان و تنوع بافت را به گونه ای توضیح دهد که با سایر فناوری ها امکان پذیر نیست. در این تکنیک، تصویر عمیق تری از تغییرات سلولی ناشی از عفونت ویروسی ارائه شده و به محققان اجازه می دهد تا پاسخ میزبان به ویروس و روابط فضایی بین ریه و سلول های آلوده به ویروس را به درستی تفسیر کنند. 
به گزارش سیناپرس، در نتیجه این مطالعات، این پژوهشگران راهی برای تعیین اینکه آیا یک بیمار کووید ۱۹ با تغییرات التهاب در ریه ها به شدت بیمار می شود را شناسایی کرده اند. به گزارش سیناپرس، مشخص شده است که ژن IFI27 که توسط سیستم ایمنی بدن در پاسخ به ویروس ها فعال می شود، پیشرفت بیماری را پیش بینی کرده و با شدت بیماری ارتباط مستقیمی دارد.

محققان اکنون در تلاشی بین‌ المللی برای تفسیر این تحقیق و شروع یک آزمایش تشخیصی برای شناسایی بیمارانی که در مراحل اولیه ابتلا به کووید ۱۹ شدید هستند. این مطالعات با هدف گیری بهتر مداخلات مراقبت های بهداشتی و جلوگیری از بستری شدن در ICU مرتبط با بیماری شدید، انجام می شود. در واقع این آزمایش تشخیصی در حال توسعه، به متخصصان پزشکی کمک می کند تا بیمارانی را که احتمالاً به درمان اضافی نیاز دارند، پیش از بدتر شدن وضعیتشان شناسایی کنند.

این تیم تحقیقاتی نمونه‌هایی را از ۳۰ بیمار در سه گروه مختلف متشکل از ۱۰ بیمار مبتلا به کووید ۱۹، ۱۰ بیمار مبتلا به آنفولانزای H1N1 و ۱۰ بیمار غیر آلوده و سالم را جمع ‌آوری کرد. به گفته دکتر چین وی تان (Chin Wee Tan) از محققان این پروژه تحقیقاتی، این تیم قادر به ایجاد یک چشم انداز رونویسی ژنی است که نشان می دهد چگونه بخش های مختلف ریه در هر سناریو تحت تاثیر قرار می گیرند.

دکتر تان در این رابطه می گوید: « تنها تعداد محدودی از نشانگرهای زیستی در مقایسه با بیماران مبتلا به آنفولانزا به طور قابل توجهی در ریه‌ های بیماران کووید ۱۹ تنظیم شده بودند. وجود ژن IFI27 یک پیش‌ بینی قابل اعتماد برای التهاب شدید ریه بود. مطالعه پیگیری چندگروهی ما نشان داد که بیان بیومارکر IFI27 در بیماران کووید ۱۹ می تواند پیشرفت بیماری را پیش بینی کرده و با شدت بیماری مرتبط باشد.

پروفسور ملیسا دیویس (Melissa Davis) از پژوهشگران این پروژه تحقیقاتی نیز درباره یافته های فوق گفت: این کشف راه را برای ایجاد یک آزمایش تشخیصی هموار می کند، بنابراین بیمارانی که در معرض خطر ابتلا به کووید ۱۹ شدید هستند، می توانند زودهنگام شناسایی و درمان شوند. به گزارش سیناپرس،  زمانی که بیمار به کلینیک مراجعه می‌ کند، می ‌توان با اندازه‌ گیری سطح IF127 در خون، بدون توجه به علائمی که نشان می ‌دهند، شدت علائم وی را ارزیابی کرد. این تشخیص زودهنگام بیماران پرخطر، نه تنها در طول همه گیری فعلی، بلکه در همه گیری های ویروسی بالقوه آینده نیز به بهبود سریع تر آنها کمک می کند.

این پژوهش ها و یافته های حاصل از آن که اخیراً در مجله تنفسی اروپا (European Respiratory) منتشر شده است، پتانسیل ایجاد انقلابی در شیوه درمان بیماران کووید ۱۹ و کاهش فشار بر سیستم مراقبت های بهداشتی را دارد.

مترجم: فاطمه کردی
 

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل