نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

استرس ژن های شما را پیر می کند

به گزارش سیناپرس، بدیهی است که استرس تأثیری منفی بر جسم و روح انسان دارد. با این حال، یک مطالعه جدید نشان می دهد که استرس به معنای واقعی کلمه باعث می شود افراد در سطح ژنتیکی، سریع تر پیر شوند. محققان دانشگاه ییل ایالات متحده آمریکا کشف کردند که تجربه استرس باعث افزایش سرعت تغییرات شیمیایی در دی ان ای افراد شده که به طور طبیعی با افزایش سن رخ می دهد.

مطالعات پیشین نشان داده ‌اند که «ساعت اپی ژنتیک» هر فردی نسبت به سن واقعی ‌اش پیش ‌بینی ‌کننده بهتری برای مدت زمان عمر آن شخص است. این تیم پژوهشی با استفاده از یکی از این ساعت‌ های ژنتیکی به نام «GrimAge» دو سؤال را بررسی کرد: آیا استرس بر ساعت بیولوژیکی تأثیر می‌ گذارد؟ و آیا راه‌ هایی برای کاهش سرعت آن ساعت وجود دارد؟

یافته‌ ها نشان می‌ دهد که اگرچه استرس افراد را سریع ‌تر پیر می‌ کند، اما تقویت تنظیم احساسات و خود کنترلی می ‌تواند تأثیر ژنتیکی استرس را مسدود کند. به گزارش سیناپرس، آنها نمونه های خونی شرکت کنندگان را با استفاده از GrimAge و همچنین سایر نشانگرهای زیستی که سلامت افراد را اندازه گیری می کنند، تجزیه و تحلیل کردند. به گزارش سیناپرس، شرکت کنندگان همچنین پرسشنامه ای را تکمیل کردند که سطح استرس آنها و میزان انعطاف پذیریشان در برابر چنین فشارهای روانی را اندازه گیری می کرد. 

پژوهشگران پس از محاسبه تفاوت‌ های فردی مانند عادات سیگار کشیدن، شاخص توده بدنی، نژاد و درآمد دریافتند که استرس مزمن همچنان پیری را تسریع می ‌کند. یکی از عوارض بیولوژیکی این افزایش مقاومت به انسولین در برخی از شرکت کنندگان بود.
استرس مداوم می تواند منجر به افزایش خطر بیماری قلبی، اعتیاد، اختلالات سلامت روان و اختلالات مرتبط با چاقی مانند دیابت شود. به طور کلی مطالعات نشان می‌ دهد که استرس حتی توانایی فرد برای کنترل احساسات و تفکر واضح را کاهش می ‌دهد.
به گزارش سیناپرس، همانطور که افراد در سطوح بیولوژیکی با سرعت های مختلف پیر می شوند، این مطالعه نشان می دهد که استرس روی همه افراد یکسان تأثیر نمی گذارد. شرکت کنندگان با نمرات تنظیم هیجان و خودکنترلی بالا، مقاومت بیشتری در برابر اثرات استرس داشتند. آنها علائم کمتری از پیری و مقاومت به انسولین را نشان دادند.
زاخاری هاروانک ( Zachary Harvanek)، یکی از سرپرستان پروژه تحقیقاتی فوق، می ‌گوید: «این نتایج از این تصور رایج حمایت می‌ کند که استرس باعث می‌ شود ما سریع‌ تر پیر شویم». اما آنها همچنین راه امیدوارکننده ای را برای به حداقل رساندن این پیامدهای نامطلوب استرس از طریق تقویت تنظیم هیجانی و خودکنترلی پیشنهاد می کنند. به عبارت ساده، محققان دریافتند که یادگیری نحوه آرام کردن خود در شرایط استرس نه تنها باعث می شود احساس بهتری داشته باشید، بلکه طول عمر بیشتری نیز خواهید داشت.

شرح کامل این پژوهش ها و نتایج حاصل از آن در آخرین شماره مجله روانپزشکی تفسیری (Translational Psychiatry) منتشر شده و قابل مشاهده است. 

مترجم: مولود یوسفی
 

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل