مغز افراد مبتلا به صرع، زودتر پیر می شود

به گزارش سیناپرس، افراد مبتلا به صرع احتمال بیشتری دارد که علائم زوال شناختی از جمله مشکلات حافظه و استدلال و تغییرات در اسکن مغز را نشان دهند که مشخص کننده افزایش خطر ابتلا به بیماری آلزایمر است. این یافته کلیدی تحقیقات جدیدی است که گزارش می دهد، مغز افراد مبتلا به صرع که در دوران کودکی به این بیماری مبتلا شده اند، حدود ۱۰ سال پیرتر از مغز افراد بدون سابقه این اختلال تشنجی است.

بر این اساس عنوان شد پیری مغز و تغییرات در تفکر و حافظه در میان افرادی که بیماری صرع در آنها به خوبی کنترل نشده ، بارزتر بوده است. با این حال، نتایج نشان می دهد این مشکل پیری مغز، در افرادی که تشنج‌ های صرح در آنها به مدت ۱۰ سال یا بیشتر تحت کنترل قرار داشت، مشهود بود.
بروس هرمان (Bruce Hermann)، استاد بازنشسته روانشناسی اعصاب در دانشکده پزشکی و بهداشت عمومی دانشگاه ویسکانسین، در مدیسون ایالات متحده امریکا و از محققان این گروه پژوهشی در این رابطه گفت: به نظر می رسد که صرع با شروع دوران کودکی ممکن است روند پیری را تسریع بخشد، این موضوع به ویژه در میان کسانی که از دوران کودکی تا ۶۰ سالگی با صرع فعال درگیر بوده و با آن زندگی می کنند، دیده می شود.»
به گزارش سیناپرس، اینکه دقیقاً چگونه این دو عامل به هم مرتبط هستند به طور کامل درک نشده است، اما محققان نظریه هایی را در این مورد مطرح کرده اند. به اعتقاد هرمان، تشنج های مکرر ممکن است برخی از مشکلات مغزی مرتبط با پیری در مغز را تسریع بخشد.

در این پروژه، محققان، کودکان فنلاندی مبتلا به صرع و همتایان بدون صرع آنها را برای بیش از ۵۰ سال تحت نظر قرار داده و سپس شرکت ‌کنندگان در این مطالعه در سال‌های ۲۰۱۲ و ۲۰۱۷ تحت اسکن مغز یو آزمایش‌های شناختی قرار گرفتند. به گزارش سیناپرس، در هر دو مقطع زمانی، افراد مبتلا به صرع پلاک های آمیلوئید بیشتری در مغز خود داشتند که عامل خطر ابتلا به بیماری آلزایمر شناخته می شود. البته هیچ شرکت کننده ای در این مطالعه هنوز به آلزایمر یا زوال عقل مبتلا نشده است.

به طور کلی این تحقیقات نشان می دهد، علائم پیری مغز در افراد مبتلا به صرع کانونی که یک طرف مغز را تحت تأثیر قرار می ‌دهد، افرادی که صرع آنها به خوبی کنترل نشده بود و افرادی که یک نشانگر خطر ژنتیکی برای بیماری آلزایمر به نام APOE 4 دارند، پیشرفته‌ تر است. در ضمن عوامل دیگری که بر خطر پیری مغز و مشکلات شناختی تأثیر می‌ گذارند، از جمله فشار خون بالا، در افراد مبتلا به صرع شایع ‌تر است.

هرمان معتقد است در صورت ابتلا به صرع، فرد باید به فاکتورهای سلامتی و شیوه زندگی مانند فشار خون بالا توجه کند، زیرا این موارد ممکن است به بهبود شناخت و کاهش پیری مغز کمک کند.

دکتر جیدیپ کاپور (Jaideep Kapur)، از استادان نورولوژی در دانشکده سلامت ویرجینیا نیز در این رابطه گفت: تشنج اغلب از بخشی از مغز که در آن یاد گرفته و خاطرات را ساخته و ذخیره می‌ کنیم، ایجاد می‌ شود و همچنین جایی است که انحطاط در بیماری آلزایمر و سایر انواع زوال عقل رخ می ‌دهد.
به گزارش سیناپرس، پیری مغز و تغییرات شناختی در افرادی که صرع آنها به خوبی تحت کنترل بود، شدت کمتری داشته بنابراین با کنترل تشنج ها به نظر می رسد بتوان از بدتر شدن حافظه و مهارت های تفکر مرتبط با صرع با افزایش سن جلوگیری کرد. در ضمن احتمال دارد این یافته ها به پیدا کردن درمان صرع کمک کند. 

مترجم: رضوان خندان
منبع:  upi

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا