نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

سویه اومیکرون باعث ابتلای شدید نمی شود

به گزارش سیناپرس، جدیدترین سویه ویروس همه گیر کرونا، اومیکرون (Omicron) نام دارد و با شیوع این نوع همه نگران وضعیت ابتلا به آن بوده و این سوال را مطرح می کنند: آیا در اثر ابتلا به امیکرون شدت بیماری مشابه، خفیف ‌تر یا شدیدتر از سایر انواع است؟ 

شورای تحقیقات پزشکی آفریقای جنوبی (SAMRC) پس از انجام یک نمایه بالینی در مورد پذیرش بیماران مرتبط با نوع امیکرون در استان گاوتنگ (Gauteng )، اعلام کرد که شیوع این نوع جدید با پیامدهای شدیدی که در طول موج های دیگر دیده می شود، همراه نیست. در گزارش این شورا آمده، بر اساس مشاهدات اصلی که در دو هفته گذشته انجام شده، اکثر بیماران بستری در بخش های کووید۱۹ وابسته به اکسیژن نبوده اند. در بیشتر موارد افراد بستری شده به صورت تصادفی و به دلایل پزشکی، جراحی یا مامایی در بیمارستان بستری شده اند. بنابراین این افراد عمدتا به دلیل سیاست های بیمارستانی، تست کرونا داده و پاسخ مثبت دریافت کرده اند.  

افزایش تصاعدی میزان مثبت بودن تست این بیماران، بازتابی از افزایش سریع نرخ ابتلا به کرونا است، اما به نظر نمی‌ رسد که با افزایش همزمان در میزان پذیرش برای کووید شدید (پنومونی) با توجه به نسبت بالای بیماران کرونایی که به اکسیژن نیاز ندارند، همراه باشد. به گزارش سیناپرس، این تصویری است که در موج های قبلی دیده نشده است. در ابتدای امواج قبلی، موجی از بیماران بستری در بیمارستان که بی وقفه به دستگاه‌های اکسیژن یا ونتیلاتور نیاز داشتند، دیده می شد. 

گفتنی است تعداد نسبتاً کم بستری ‌های پنومونی کووید۱۹ در بخش‌های عمومی، مراقبت‌های ویژه و بخش‌های ICU تصویر بسیار متفاوتی را در مقایسه با آغاز موج‌ های قبلی ایجاد می‌ کند. در ضمن مدت زمان بستری شدن بیماران در این موج، کمتر از دیگر انواع کووید ۱۹ بوده است. 

گزارش مذکور همچنین نشان می دهد، تجزیه و تحلیل دقیق برای مقایسه تصویر فعلی با امواج قبلی هنوز در حال انجام است. در ضمن مشخصات سنی این موج با امواج قبلی متفاوت است. ممکن است این مسئله در اثر واکسیناسیون ایجاد شده باشد زیرا ۵۷ درصد افراد بالای ۵۰ سال در این استان واکسینه شده اند در مقابل، ۳۴ درصد در گروه ۱۸ تا ۴۹ سال واکسیناسیون خود را انجام داده اند. به گزارش سیناپرس، نسبت بالای بیماران بزرگسال تصادفی کووید و افزایش تعداد پذیرش مثبت کووید۱۹ در میان کودکان تازه متولد شده تا ۹ ساله ممکن است نشان دهنده نرخ بالاتر انتقال جامعه در مقایسه با انواع قبلی باشد که به نرخ پذیرش بالاتر برای تشخیص اولیه کووید ۱۹ تبدیل نمی شود. 

با این حال، شورای تحقیقات پزشکی آفریقای جنوبی تاکید کرد که این اطلاعات ارائه شده تنها نشان دهنده دو هفته اول موج اومیکرون در تشوآن است. مشخصات بالینی بیماران بستری شده می تواند طی دو هفته آینده به طور قابل توجهی تغییر کرده و نتیجه گیری را دگرگون سازند.

مترجم: فاطمه کردی
منبع: lusakatimes

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل