تولید آب از مه و شبنم

دکتر جلیل وهابی ،عضو اسبق هیات علمی پژوهشکده حفاظت از خاک و آبخیزداری و یکی از مجریان این طرح در گفت و گو با خبرنگار سیناپرس گفت: مشابه این دستگاه در سواحل دریاها و اقیانوس های کشورهای آفریقایی و استرالیایی و مناطق پر بارش و کوهستانی استفاده می شود؛ در مناطق کوهستانی از شبنم و در سواحل از مه از این دستگاه برای تولید آب استفاده می‌کنند.

وی به تفاوت این دستگاه نسبت به نمونه مشابه خارجی گفت: نمونه مشابه خارجی به صورت صفحه تخت ساخته شده است. در حالی که ما برای افزایش راندمان کار آن را دوار ساخته ایم.

وی درباره نحوه کارکرد این دستگاه اظهار کرد: پارچه های این دستگاه از الیاف خاصی درست شده اند. این الیاف در یک سری از ستون ها بسته شده و دیواره ای ایجاد کرده اند که می توانند رطوبت راجذب و اشباع کنند. پس از اشباع کامل، آب به صورت قطره ای از آن جاری و به وسیله کلکتورهای جمع کننده به سمت مخزن هدایت می شود.

وی تصریح کرد: این آب تولید شده  می تواند برای تامین آب شرب و کشاورزی و صنعتی مورد استفاده قرار گیرد. از این دستگاه می توان در جزیره توریستی کیش، بنادر و سواحل خلیج فارس، عمان و دریای خزر استفاده کرد. قطعا این دستگاه نیاز آبی مجمتع های کوچک را برآورده می کند.

به گفته وی راندمان این دستگاه با توجه به شرایط آب و هوایی مناطق مختلف، متفاوت است.

وهابی ایجاد یک منبع قابل اعتماد از آب پاک برای تامین نیاز آب شرب انسان، دام و صنعت، بومی سازی فناوری مواد جاذب آب و دستیابی به بهترین طرح سامانه گردآورنده آب از رطوبت هوا،ارزان تر بودن این دستگاه نسبت به دیگر نمونه های مشابه، قابل اجرا و بهره برداری بودن این فناوری در مقیاس مختلف خانگی تا منطقه ای را از جمله مزایای بهره گیری از این فناوری عنوان کرد و گفت: هم اکنون با وجود اینکه شرایط استفاده از این دستگاه در سواحل جنوبی و شمالی مساعد است اما متاسفانه هم اکنون بخش خصوصی هنوز راغب اجرای این طرح در کشورمان نیستند. شاید مقصر اصلی هم خود ما باشیم زیرا هنوز نتوانسته ایم با سرمایه گذاران هم زبان شویم. اگر ما بتوانیم نیازها و مزیت های کارهایمان را به زبان آنها بیان کنیم، شاید آنها نیز این ریسک را بپذیرند و سرمایه گذاری در این بخش کنند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا