چگونه درد مفاصل را آرام کنیم؟

به گزارش سیناپرس، درد مفاصل یکی از عارضه هایی است که به خصوص با افزایش سن افراد، بسیار شایع است. در یک مطالعه سراسری، تقریباً یک سوم افراد اعلام کردند در یک ماه گذشته از درد یا دردهای مفصلی رنج می برند.

شایع ترین نوع درد مفصلی درد زانو و به دنبال آن درد در ناحیه شانه و لگن است. از سوی دیگر، درد مفاصل ممکن است به هر جایی از بدن از مچ پا گرفته تا شانه ها و مچ دست برسد و فرد را درگیر کند. اگر این درد با التهاب همراه باشد به آن آرتریت گفته می شود. 

طیف گسترده ای از شرایط می تواند منجر به ایجاد مفاصل دردناک شود. به گزارش سیناپرس، در اینجا به شرایط مختلف ایجاد کننده درد مفاصل که خود می تواند انواع درد مفاصل را تشکیل دهد، اشاره می کنیم:

•    استئوآرتریت یا آرتروز، یک بیماری است که ساییدگی و ورم مفصل را در پی داشته و شایع ترین نوع آرتریت است. 
•    آرتریت روماتوئید یک اختلال خود ایمنی است و زمانی اتفاق می افتد که بدن به بافت های خود حمله می کند.
•    بورسیت زمانی رخ می دهد که کیسه های حاوی مایع سینوویال که در اطراف مفاصل وجود دارند و عامل کاهش اصطکاک بخش ‌های مجاور خود هستند،  ملتهب شود. به گزارش سیناپرس، یک بورس یا همان کیسه حاوی مایع ممکن است بین دو ماهیچه یا تاندون ماهیچه با یک بخش استخوانی یا میان پوست و استخوان قرارگیرد.

بیشتربخوانید:

درد انگشتان دست و پا نشانه کلسترول بالاست

پادرد شبانه علامت کلسترول بالای خون است

التهاب بورس باعث افزایش مایع سینوویال آن شده و هرچه میزان این مایع بیشتر شود، درد و حساسیت نیز افزایش پیدا می کند. خونریزی به داخل بورس ناتوان ‌کننده‌ ترین نوع بورسیت است. 

•    نقرس نوعی آرتریت است که اغلب مفصل شست پا را تحت تاثیر قرار داده و عارضه درد مفاصل را در پی دارد.
•    کشیدگی، رگ به رگ شدن و صدمات دیگر نیز می توانند درد مفاصل را به همراه داشته باشند.

درد مفاصل می تواند از نوع خفیف و تحریک کننده تا ناتوان کننده آن، متغیر باشد. این درد ممکن است پس از چند هفته از بین رفته یا چندین هفته یا ماه طول بکشد و به دردی مزمن تبدیل شود. با این حال، حتی درد و تورم کوتاه مدت در مفاصل نیز می تواند بر کیفیت زندگی فرد تأثیر بگذارد. به گزارش سیناپرس، علت درد مفاصل هرچه باشد، معمولاً می ‌توان آن را با دارو، فیزیوتراپی یا درمان‌ های جایگزین کنترل کرد.

گفتنی است در هنگام بروز دردهای مفصلی، پزشک ابتدا سعی می کند شرایطی که باعث درد مفاصل فرد می شود را تشخیص داده و درمان کند. هدف اصلی این روش درمانی،  کاهش درد و التهاب و حفظ عملکرد مفصل است.

برای درمان این عارضه می توان یک یا ترکیبی از اقدامات زیر را انجام داد:

•    برای درد مفصلی متوسط تا شدید همراه با تورم، معمولا پزشک یک داروی ضد التهابی غیراستروئیدی بدون نسخه یا تجویزی یا داروهای موضعی تجویز می کند.
•    پزشک ممکن است برای افرادی که با داروهای خوراکی یا موضعی، درد مفاصلشان تسکین داده نمی شود، تزریق را امتحان کند. 
•    تزریق استروئید بیشتر در بیماران مبتلا به آرتریت یا تاندونیت استفاده می شود. 
•    مفصل دردناک شده معمولا حاوی تعداد زیادی پلاکت و پروتئین است که دارای اثرات ضد التهابی و تعدیل کننده سیستم ایمنی هستند. بنابراین پلاسمای غنی از پلاکت (PRP) که از خون فرد ساخته می شود، به مفصل دردناک بیمار تزریق می شود تا به درمان وی کمک کند. 
•    پرولوتراپی شامل یک سری از تزریق یک ماده تحریک کننده (اغلب محلول قند) به مفاصل، رباط ها و تاندون ها است. باور عمومی بر این اساس است که تزریقات باعث تحریک بهبود موضعی بافت های آسیب دیده می شود.
•    تقویت عضلات اطراف مفصل، تثبیت آن و افزایش دامنه حرکتی با فیزیوتراپی امکان پذیر است. به گزارش سیناپرس، درمانگر ممکن است از اولتراسوند، گرما، سرما، تحریک الکتریکی عصبی یا دستکاری روان ‌شناختی استفاده کند.
•    اگر بیمار اضافه وزن دارد، کاهش وزن ممکن است به کاهش درد مفاصل کمک کند. کاهش وزن با ورزش و تغذیه به دست می آید، اما از تمرینات پر فشار که باعث تشدید مفصل می شود باید خودداری شود. به گزارش سیناپرس،یکی از قابل قبول ترین فعالیت ها برای مفاصل شنا یا دوچرخه سواری است. شنا به دلیل خاصیت شناوری آب، فشار مفاصل را کاهش می دهد.
•    چند درمان خانگی اولیه ممکن است دردهای کوتاه مدت مفصل را با استراحت دادن به مفصل و اجتناب از فعالیت های دردناک، یخ گذاشتن به مفصل به مدت ۱۵ دقیقه هر روز، بستن مفصل، و بالا نگه داشتن مفصل، کاهش دهد.
مهم نیست که چه درمانی را دنبال می کنید، اگر شدت درد زیاد شد، مفصل شما به طور ناگهانی ملتهب یا بدشکل شد، یا دیگر اصلاً نمی توانستید از مفصل خود استفاده کرده و آن را تکان دهید، فوراً به پزشک مراجعه کنید. 

مترجم: لیلی دهقان پور
منبع: thedailystar 

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا