بیماری های فصلی را جدی بگیرید

به گزارش سیناپرس، علایم بیماری آنفلوآنزا شامل گلودرد، تب و لرز، سردرد، درد عضلانی، خستگی، گرفتگی گلو  و سرفه است که این سرفه ممکن است همراه با خلط باشد. به طور معمول بیشتر این علائم طی ۲ تا ۵ روز بهبود پیدا می‌کنند اما معمولاً بیمار بیش از یک هفته احساس خستگی و ضعف دارد.
به گفته پزشکان، احتمال دارد افراد مبتلابه آنفولانزا بیش از دو هفته درگیر سرفه کردن باشند و در واقع ایجاد عارضه ذات ‌الریه در این بیماری بسیار رایج است. ممکن است در کودکان مبتلا به این بیماری حالت تهوع و استفراغ دیده شود اما این مساله در بزرگسالان متداول نیستند. 

طی سال های اخیر مطالعات متعددی در این زمینه انجام شده و دانش محققان در زمینه کنترل و درمان این بیماری با افزایش زیادی مواجه شده است. از سوی دیگر  تیمی از پژوهشگران حوزه بهداشت عمومی با حمایت بیل گیتس، از طریق  شبیه ‌سازی شرایط مشابه آنفولانزای سال ۱۹۱۸ میلادی با جهان امروز نسبت به شیوع سریع بیماری آنفولانزا و مرگ میلیون‌ها نفر هشدار داده و اعلام کردند بیماری آنفولانزا با همه‌ گیری جهانی احتمالاً بسیار خطرناک ‌تر از نمونه ‌های قبلی خود خواهد بود.

بیشتر بخوانید:

ابتلای زنان باردار به بیماری آنفلوانزا خطرناک است

خطری که در کمین فرزند دلبند شماست

خوشبختانه چندی پیش پژوهشگران دانشکده پزشکی پریلمن (Perelman) دانشگاه پنسیلوانیا اعلام کردند که نمونه قدرتمند واکسن آنفولانزا که واکنش آنتی ‌بادی ‌ها را در بدن افزایش داده و باعث تقویت سیستم ایمنی بدن در برابر ویروس‌ها می ‌شود، ایجاد کرده‌ اند که به ‌زودی جهانی می ‌شود.  

پژوهشگران دانشگاه مک گیل (McGill) کانادا نیز در جریان تحقیقات خود دریافتند که واکسن آنفلوآنزا با کاهش خطر تولد نوزادهای مرده یا نارس در ارتباط  بوده و برای مادران باردار و جنین مفید خواهد بود.

در این میان تمام محققان متفق القول هستند که آنفولانزا نیازمند توجه و دریافت درمان مناسب بوده و خوددرمانی و عدم رعایت موارد بهداشتی می تواند منجر به انتقال سریع بیماری به سایر افراد شود.به گزارش سیناپرس، متاسفانه در این میان برخی باورهای غلط و خرافی در مورد آنفولانزا وجود دارد که انجام برخی از این موارد سبب وخیم تر شدن شرایط بیماران می شود. برخی از این موارد عبارتند از: 

آنفلوآنزا همان سرما خوردگی شدید است: این باور غلط است چرا که عوامل ایجاد کننده این دو بیماری با هم متفاوت هستند و نشانه ها و علائم آن دو تفاوت داشته و درمان دارویی اشان نیز با هم فرق دارد.  

واکسن آنفلوآنزا باعث ایجاد این بیماری می شود: برخی از عوام تصور می کنند که واکسن خود عاملی برای ابتلا به بیماری است در حالی که واکسن ویروس ضعیف شده یا غیر فعالی است که با ورود به بدن باعث فعال شدن سیستم ایمنی بدن می شود و در این صورت مقابله بدن با این بیماری آغاز خواهد شد. 

استفاده از آنتی بیوتیک ها در ابتلا به آنفلوآنزا ضروری است: این باور اشتباه است چرا که بیماری آنفلوآنزا یک بیماری ویروسی است و آنتی بیوتیک ها صرفا برای مقابله با باکتری ها به کار می روند و هیچ اثری روی ویروس های عامل آنفلوآنزا یا هر بیماری ویروسی دیگر ندارند.  

سرما باعث ایجاد آنفلوآنزا و یا سرماخوردگی می شود: این باور غلط است چون عامل بیماری آنفلوآنزا ویروس بوده که معمولا در هوا جریان دارد اما ویروس این بیماری ها در برابر سرما مقاوم بوده و بیشتر فعال هستند بنابراین شیوع این بیماری در فصول سرد سال بیشتر دیده می شود. 
اگر یک بار واکسن آنفلوآنزا را استفاده کردید نیازی به تجدید آن نیست: این تصور غلط است چرا که واکسن آنفلوآنزا تنها بدن را برای چند ماه در برابر ویروس های این بیماری ایمن می کنند بنابراین تجدید آن برای هر سال لازم است. 

گزارش: نیروانا محمدحسینی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا