آنفولانزا را با کرونا اشتباه نگیرید

به گزارش سیناپرس، آنفولانزا در صورتی که مورد درمان قرار نگیرد باعث عفونت حاد دستگاه تنفسی شده و در مواردی خاص به ویژه در خردسالان ممکن است باعث سینه‌ پهلو شود. در بسیاری از مواقع، آنفولانزا با سرماخوردگی ساده اشتباه گرفته شده و به همین دلیل درمان مناسب برای آن انجام نمی شود که این موضوع می تواند تبعاتی در پی داشته باشد.

دلیل اصلی ابتلا به آنفلوآنزا ویروس آر .ان‌. ای است که  معمولاً از طریق هوا یا عطسه فرد ناقل ویروس گسترش پیدا می کند. تماس با سطوح آلوده به ویروس و سپس تماس دست با چشم یا دهان نیز احتمال ابتلا به این بیماری را افزایش می دهد. به گزارش سیناپرس، فرد بیمار پیش از شروع علائم انفولانزا یا طی مدت بیماری خود، می تواند ویروس عامل بیماری را به دیگران منتقل کند بنابراین به دلیل واگیردار بودن، امکان انتقال این بیماری در مکان‌ های عمومی بسیار زیاد است. 

بیماری‌ های قلبی، ریوی، کلیوی، دیابت، آسم، بارداری و کهنسالی می توانند زمینه ساز این بیماری بوده و احتمال ابتلای افراد به آنفلوآنزا را افزایش ‌دهند. کودکان به علت سیستم دفاعی ضعیف تر بیشتر به این بیماری مبتلا می ‌شوند. 

درمان آنفولانزا

بررسی نشانه‌ های بیماری ‌های آنفولانزا و سرماخوردگی نشان می‌ دهد که این دو بیماری در عین شباهت، تفاوت‌های اصلی و مهمی دارند که با شناخت آن‌ ها می‌توان بهتر و زودتر بیماری را درمان کرد. سرماخوردگی نسبت به آنفولانزا یک بیماری تنفسی ملایم ‌تر محسوب می‌ شود.به گزارش سیناپرس، از سوی دیگر آنفولانزا شباهت زیادی با کرونا داشته و برخی علاُم ابتلا به این دو بیماری یکسان هستند. این موضوع سبب شده است که خطر اشتباه گرفتن این دو بیماری در طول دوره همه گیری افزایش یابد که می تواند تهدیدی برای سلامت عمومی به شمار رود.

سرما خوردگی بیمار مبتلا را برای چند روز دچار حال ناخوشایند و بیماری می ‌کند در حالی‌که آنفولانزا ممکن است فرد را هفته ‌ها در رختخواب نگه دارد. علاوه بر آن ممکن است در برخی موارد آنفولانزا به مشکلات جدی همچون ذات‌الریه منتهی شده و فرد را در بیمارستان بستری کند.

به گزارش سیناپرس، درمان این بیماری یک درمان دارویی همراه با مراقبت های بهداشتی است که می تواند در خانه صورت گیرد. در حقیقت به دلیل این که یک ویروس عامل ایجاد کننده آنفولانزا است، مصرف آنتی بیوتیک ها هیچ تاثیری در بیماری نداشته و بهترین درمان، استراحت و رژیم غذایی مناسب است. معمولا برای کنترل عوارض بیماری از سوی پزشک، برخی داروها تجویز می شوند.

پیشگیری

در فصول شیوع این بیماری می توان با شستن مکرر دست ها با آب و صابون خطر ابتلا به ویروس آنفلوآنزا را کاهش داده و از مبتلا شدن به آن جلوگیری کرد. برای حضور در مکان های عمومی مانند اتوبوس، مترو، تاکسی و … بهتر است از ماسک بهداشتی استفاده شود چرا که این ویروس بیشتر از طریق هوا و از راه تنفسی وارد بدن می شود. 

به گزارش سیناپرس، علاوه بر رعایت اصول بهداشتی در پیشگیری از ابتلا به ویروس آنفلوآنزا،  با تجویز پزشک می توان از تزریق واکسن آنفلوآنزا استفاده کرد. از آن جهت که این ویروس به سرعت در حال تکامل است، واکسن‌ های این بیماری تأثیر دوره ‌ای دارند بنابراین باید هر ساله پیش از آغاز فصل سرما که فصل شیوع این بیماری است، واکسن را دریافت کرد. در ایران بهترین زمان برای واکسینه شدن علیه آنفولانزا، اواسط تا اواخر شهریور ماه است.  

گزارش: فاطمه کردی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا