نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

تاثیر کم واکسن کرونا در بیماران تحت شیمی درمانی

به گزارش سیناپرس،تحقیقات جدید پژوهشگران نشان می‌ دهد بیماران سرطانی که ظرف سه ماه پس از واکسینه شدن به طور کامل با واکسن ‌های مدرنا یا فایزر، تحت شیمی ‌درمانی قرار گرفته اند، در مقایسه با افرادی که واکسینه نشده‌ اند، ۵۷ درصد کمتر در خطر ابتلا به بیماری علامت‌دار کووید۱۹ قرار دارند. با این حال، زنان مبتلا به سرطان پستان که تحت درمان غدد درون ریز یا هورمون درمانی طی سه ماه پس از واکسینه شدن کامل قرار گرفتند، ۷۶ درصد در برابر ویروس کرونا محافظت شدند.

در همین حال، به گفته محققان، بیماران سرطانی که حداقل به مدت شش ماه پیش از دریافت واکسن کووید ۱۹ تحت هیچ گونه درمانی قرار نگرفته بودند، پس از واکسینه شدن کامل، ۸۵ درصد در برابر ویروس ایمنی داشتند.

به گزارش سیناپرس، افرادی واکسینه شده کامل محسوب می شوند که ۱۴ روز از تزریق دوز دوم آنها گذشته باشد و به گفته محققان، بیماران سرطانی که واکسن جانسون اند جانسون یک دوزی را دریافت کرده بودند، از دور تحقیقات حذف شدند.
در این پروژه پژوهشی، ۲۹ هزار بیمار سرطانی کاملا واکسینه شده مورد آزمایش قرار گرفتند و داده ها آنها با داده های بیماران سرطانی واکسینه نشده مقایسه شدند. 
ناتانیل آر. فیلمور (Nathanael R. Fillmore) از محققان این پروژه تحقیقاتی در این رابطه گفت: واکسن‌های کووید ۱۹ در بیماران مبتلا به سرطان مؤثر هستند، اما به نظر می ‌رسد اثربخشی این واکسن ها در گروه‌ های خاص به‌ ویژه آنهایی که به ‌طور فعال شیمی‌ درمانی دریافت می‌ کنند و کسانی که به دلیل دیگری دچار نقص ایمنی هستند کاهش می‌ یابد. به گزارش سیناپرس،با این حال واکسیناسیون برای برخی از گروه‌های دیگر، مانند افرادی که فقط درمان غدد درون‌ ریز دریافت می ‌کنند، اثر بخشی مشابه افراد عادی دارد.

مطالعات مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها در آمریکا نشان می ‌دهد واکسن‌ های مدرنا و فایزر  خطر ابتلا به بیماری ‌شدید کووید ۱۹ را تا بیش از ۹۰ درصد در افرادی که به طور کامل واکسینه شده ‌اند کاهش می ‌دهند. به گزارش سیناپرس،با این حال، این رقم برای انواع در حال گردش ویروس مانند سویه دلتا، و برای افرادی است که نقص ایمنی یا سیستم ایمنی ضعیف ندارند، صدق می کند. هنوز اطلاعات دقیقی از اثربخشی واکسن ها نسبت به سویه جدید اومیکرون وجود ندارد. 

مطالعات پیشین نشان داده ‌اند که افراد مبتلا به سرطان و افرادی که تحت درمان‌ های خاصی برای این بیماری قرار می ‌گیرند، سیستم ایمنی ضعیف ‌تر و در نتیجه پاسخ‌ های ضعیف ‌تری به واکسن ‌های کووید ۱۹ نشان می ‌دهند نیاز به دوز تقویت‌کننده داشته و تحقیقات جدید، واکسیناسیون برای این افراد را حیاتی می داند. با این حال این افراد حتی پس از واکسیناسیون، باید به حفاظت و رعایت محدودیت های بیشتر در این زمینه پایبند باشند. 
به گزارش سیناپرس،شرح کامل این تحقیقات و نتایج حاصل از آن در آخرین شماره مجله JAMA Oncology منتشر شده و برای علاقمندان در دسترس است. 

مترجم: فاطمه کردی

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل