چگونه پدر و مادر بهتری باشیم؟

به گزارش سیناپرس، پدر و مادرها برای داشتن یک محیط خانوادگی سالم و تربیت مناسب فرزندان باید به مسائل مهمی در زندگی خانوادگی توجه کنند. نظارت بر روابط خانوادگی، ساعت خواب، تنظیم مقررات استفاده اعضای خانواده از تلفن همراه، انجام بازی های کودکان، ایجاد بحث و گفتگو و غیره می تواند به والدین کمک کند که پدر و مادر بهتری باشند. در ادامه به بررسی برخی از مهمترین مواردی که باید در ترتبیت فرزندانتان مد نظر قرار دهید اشاره می کنیم:

خواب

به گفته محققان، خواب بخش مهمی از زندگی انسان است که روی زندگی روزمره آن تاثیر مستقیم خواهد داشت. خواب یک نیاز ژنتیکی است که میزان آن در افراد متفاوت بوده که به شرایط و خانواده ها باز می گردد.
عوامل زیادی هستند که روی خواب مناسب و کافی تاثیر می گذارند. استفاده از هرگونه صفحه نمایش از جمله موبایل و لپ تاپ و غیره در هنگام خواب و در رختخواب می تواند روی دیر خوابیدن و کاهش کیفیت آن موثر باشد. 

به اعتقاد محققان الگوهای خواب از عادت هایی که در خانواده شکل می گیرد، نشات می گیرد.به گزارش سیناپرس، بنابراین نظارت بر میزان استفاده از صفحات نمایش و یا روشن ماندن چراغ اتاق در طول شب می تواند به شکل گیری یک الگوی درست خواب کمک کند. 
یک نظرسنجی آنلاین از بیش از هزار خانواده نشان می دهد که یک روال منظم منجر به خواب بهتر برای همه خانواده می شود. 

بازی

بازی یک عامل مهم آموزشی و یک روش کارآموزی اجتماعی به حساب می آید اما مهم است که بازی ها چه زمانی و به مدت انجام شوند. کودکان می توانند از طریق بازی ها زندگی کردن را آموخته و به الگوهای درست در زندگی دست پیدا کنند. 

نکته قابل توجه دیگری که مطرح می شود مجاز بودن است چرا که به گفته محققان مجاز بودن برخی شرایط در بازی به کودکان کمک می کند بهتر آموزش دیده و بهتر عمل کنند. به گزارش سیناپرس، برای نمونه دو گروه از کودکان برای درست کردن یک پازل اره منبت کاری آماده شدند. یکی از گروه ها باید روی میز و یک سری دستورالعمل این بازی را انجام می دادند در حالی که گروه دوم مجاز به درست کردن پازل روی زمین بودند و به جای دستور العمل، تنها به انجام آن تشویق می شدند. 
با اینکه گروه دوم که روی زمین نشسته بود دارای شرایط پریشان و نامنظم بود اما سریع تر به حل پازل دست پیدا کرده بود. بنابراین والدین می توانند با کنار گذاشتن یک سری دستور العمل های دست و پا گیر، محیط آموزشی بهتری برای کودکان خود ایجاد کنند. 
در اینجا این سوال مطرح می شود که آیا بازی های کامپیوتری برای کودکان مضر هستند؟
به طور کلی بازی های کامپیوتری باعث افزایش برخی از قابلیت های کودک از جمله حس دوستی، همکاری و مشارکت، توسعه اجتماعی و زبان شناختی در آنها می شود اما زمان و مدت استفاده از این بازی ها بسیار مهم است. به طور جدی توصیه می شود والدین روی مدت و زمان تماشای کارتون و انجام بازی های کامپیوتری کودکان نظارت داشته باشند. 

ارتباط کلامی با کودک

مطالعات متعددی نشان می دهد که نوزادان، ریتم های زبان مادران را در چند هفته نهایی زندگی خود در رحم یاد می گیرند. نوزادان به عنوان یک شنونده متولد می شود اما توانایی آنها برای بیان آنچه شنیده اند، تنها می تواند با کمک ما توسعه یابد. به گزارش سیناپرس، الگوهای سخن گفتن نوزادان به زبان شناختی بسیار پیچیده است. محققان معتقدند والدین می تواند با استفاده از عبارات کوتاه و تکرار یک کلمه از آن و سپس  تکرار و تکرار عبارات اینچنینی، به نوزادان در شناخت کلمات، درک جملات کوتاه و سپس مفاهیم انتزاعی مانند احساسات کمک کنند. 

مترجم: یوسف دراوی زاده
منبع: sciencefocus

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا