نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

آیا اومیکرون، به سرعت منتقل می شود ؟

به گزارش سیناپرس، به اعتقاد برخی پزشکان، سویه اومیکرون این قابلیت را دارد که از نظر انتقال و گسترش از سویه دلتا پیشی بگیرد.  البته منشاء این نوع جدید هنوز نامشخص است اما به نظر می رسد جهش ‌های آن در نقاطی از جهان که اطلاعات تجزیه و تحلیل ژنتیکی انجام نشده و آمار واکسن‌ ها در دسترس نیست، ناشناخته باقی بماند. گفتنی است محققان هنوز نمی دانند که آیا نوع جهش یافته اومیکرون جایگزین سویه دلتا به عنوان نوع غالب کرونا خواهد شد یا خیر. 

دکتر ناهید بهادلیا (Nahid Bhadelia)، پزشک هندی – آمریکایی و مدیر مرکز سیاست و تحقیقات بیماری‌ های عفونی نوظهور دانشگاه بوستون در این رابطه گفت: مشخص نیست که آیا این سویه جدید نسبت به سایر گونه ‌ها باعث ایجاد بیماری شدیدتر می ‌شود یا خیر، اگرچه نوع قابل انتقال بیشتر به دلیل شدت سرایت بیماری به افراد بیشتر، ممکن است باعث افزایش آمار بستری شدن در بیمارستان ها شود.

وی معتقد است حتی اگر واکسن‌ های موجود در مقایسه با سایر سویه‌ ها محافظت کمتری در برابر اومیکرون داشته باشند، واکسن زدن و دریافت واکسن‌ های تقویت‌ کننده، در صورت واجد شرایط بودن، به تقویت پاسخ ایمنی در برابر ویروس کرونا کمک خواهد کرد.

به گفته دکتر جرمی لوبان (Jeremy Luban)، استاد پزشکی مولکولی، بیوشیمی و فارماکولوژی مولکولی در دانشکده پزشکی دانشگاه ماساچوست، نوع اومیکرون دارای ۵۰ جهش ژنتیکی است که آن را از سویه غالب فعلی ویروس یعنی نوع دلتا،  مجزا می کند.

به گزارش سیناپرس، درضمن شرکت های واکسن سازی فایزر و مدرنا در حال بررسی اثربخشی این داروها بر سویه جدید بوده تا مشخص کنند که آیا سویه اومیکرون اثربخشی واکسن کاهش می دهد یاخیر؟

مترجم:مریم عالمی
منبع: upi

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل