ابرکامپیوتری از جنس نور

دانشمندان موفق به طراحی دستگاه پرتو افکنی شده اند که می تواند نور را برای 90 میلیارد بار در طول یک ثانیه، روشن و خاموش کند. این امر به معنای این است که می توان از این روش برای شبیه سازی عملکرد ترانزیستورهای کامپیوتری استفاده کرد.

در کامپیوترها همه چیز به واسطه اعداد 0 و 1 شناسایی می شوند و این مقادیر به واسطه ولتاژ متفاوت به کامپیوتر ارائه می شوند. حال تغییر ولتاژ دارای محدودیت های خاص خود است و به همین حهت نیز پیشرفت در زمینه سرعت کامپیوترها به این امر بستگی مستقیم دارد. با این حساب می توان از روشن و خاموش شدن این امواج نوری برای ارائه 0 یا 1 استفاده کرد و به این ترتیب استفاده از این دستگاه پرتو افکن می تواند منجر به ساخت ابرکامپیوترهای جدید شود.

به کمک این فناوری می توان آینده کامپیوترها را از رده نیمه هادی ها به رده فناوری های نوری انتقال داد و این امر می تواند موجب شود که به جای الکترون ها، از فوتون ها استفاده شده و عملا سرعت کاکرد کامپیوترها به میزان چند برابر افزایش پیدا کند.

مایکن میکلسن که دستیار پروفسور الکتریسیته و کامپیوتر و فیزیک در دانشگاه دوک است در این باره می گوید: «این کار در حقیقت کاری است که جامعه علمی برای مدتی طولانی به دنبال انجام آن بود. حال ما می توانیم بر اساس نتایج این تحقیقات به فکر ساخت دستگاه‌ هایی بیفتیم که می توانند به سرعت تغییر حالت بدهند و همین امر نیز موجب شده است تا نمایش تحقیقات ما، بسیار هیجان انگیز باشد.»

البته هنوز تا پیاده سازی این سیستم ها زمان زیادی باقی مانده است ولی در صورت عملیاتی شدن آن می تواند آینده کامپیوترها را کاملا متحول کرده و عملا پیشرفت علمی بشر به واسطه محاسبات کامپیوتری را تسریع بخشد.

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا