نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

طراحی سامانه پردازش نوری بارکد و هولوگرام بدون نیاز به کامپیوتر

به گزارش سیناپرس، هولوگرام نوعی ذخیره‌ سازی داده است که اطلاعات مورد نیاز برای بازآفرینی اشیاء سه‌ بعدی را روی یک صفحه دیجیتال در خود جای می‌دهد که معمولاً برای بازسازی اشیاء میکروسکوپی مانند جلبک‌ ها و باکتری‌ ها، ذرات آلودگی هوا و ویروس‌ها استفاده می‌شود.

آیدوگان اوزجان (Aydogan Ozcan)، نویسنده ارشد این مطالعه و استاد برجسته مهندسی برق و کامپیوتر در این باره گفت که گروه تحقیقاتی وی در حال پژوهش روی روش های جدیدی برای بازیابی اطلاعات ذخیره شده در هولوگرام ها هستند که به قدرت پردازش کامپیوتری نیاز ندارد.

سادمان سکیب رحمان (Sadman Sakib Rahman)، یکی دیگر از محققان ارشد این پژوهش اعلام کرد: رویکرد محققان برای رمزگشایی هولوگرام ها شامل جایگزینی رایانه ها با شبکه فیزیکی متشکل از پنج لایه صفحه نمایش چاپ سه بعدی است. به گزارش سیناپرس، او افزود : صفحات به نور اجازه عبور داده و ذرات نور را در مکان های خاصی در لایه نهایی خم می کنند. محل ذرات نور در لایه نهایی با نوع و شکل فیزیکی جسم مطابقت دارد و به شبکه اجازه می‌دهد صحنه را در هولوگرام شناسایی و بازتولید کند.

رحمان همچنین گفت: هولوگرافی با تصویربرداری معمولی متفاوت است. این دوربین نه تنها روشنایی نور، بلکه می تواند نحوه تعامل دو موج نوری مختلف هنگام برخورد را نیز ثبت کند.

در ادامه این پژوهشگر گفت: افراد می توانند اطلاعات بیشتری را از طریق هولوگرافی در مقایسه با فرآیندهای تصویربرداری بازیابی کنند. روش مرسوم بازتولید دیجیتالی سه بعدی با استفاده از الگوریتم های رایانه ای کند بوده و نیاز به تقویت دارد که برای یک تیم تحقیقاتی گران تمام می شود. با این حال، شبکه های پراش پرتو ایکس با مشکلات مشابهی روبرو نیستند.به گزارش سیناپرس، وی همچنین افزود: بازسازی با سرعت نور انجام خواهد شد. شبکه های جدید به هیچ نیروی خارجی نیاز نداشته و بسیار ارزان هستند.

در ادامه این تحقیقات اعلام شد که محققین هزاران تصویر از ارقام نوشته شده توسط انسان‌ها با دست‌ خط‌ های مختلف را به دست آورده وهولوگرام‌هایی با آن‌ها تشکیل دادند و به رایانه غیرفعال پراشی آموختند که ارقام دست‌ نویس جدیدی را بازسازی کند که قبلاً هرگز استفاده نشده بود.در ادامه، با آموزش بیشتر، این سیستم توانست هولوگرام اجسام غیر از ارقام را نیز بازسازی کند.

سرپرست این تیم تحقیقاتی گفت: با این حال، این تیم هنوز نسخه فیزیکی این سیستم را آزمایش نکرده است زیرا رویکرد ذکر شده در پژوهش صرفاً با شبیه‌ سازی‌ های عددی تأیید شده است. او افزود که تنها با دقت بیشتر می توان اثربخشی شبکه را نشان دهد.

به گزارش سیناپرس، یکی دیگر از محققان این مطالعه اعلام کرد که گروه آنها در تلاش است تا این فناوری را اصلاح گرده و گسترش دهد و توانایی شبکه در تفسیر طول موج های مختلف نور را آزمایش کند.

این پژوهشگر در آخر افزود: ما اساساً سعی می کنیم این تنظیمات را در زندگی واقعی کاربردی تر کرده و ارتقای این فناوری تا حدی مهم است که بتوان حجم زیادی از داده های بصری را به سرعت دریافت و تفسیر کرد. وی در انتها ابراز امیدواری کرد که این فناوری در زندگی واقعی و در آینده نزدیک مورد استفاده قرار گیرد.

منبع:dailybruin
مترجم: مهدی فلاحی پناه

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل