روند ترمیم مرجان های دریایی امیدوار کننده است

به گزارش سیناپرس، دیواره بزرگ مرجانی استرالیا یکی از شناخته شده ترین و پیچیده ترین اکو سیستم های طبیعی روی کره زمین محسوب می شود که حدود ۱۰ درصد از اکوسیستم های صخره های مرجانی جهان را تشکیل می دهد. متاسفانه طی سال های اخیر مشکلاتی همچون افزایش سطح اسید آب اقیانوس ها و گرمایش زمین این اکوسیستم دریایی را به خطر انداخته است.

تیمی از پژوهشگران بین المللی در مطالعات اخیر خود دریافتند مرجان های اکوسیستم فوق الذکر در سواحل کایرنز واقع در کوئینزلند، روند تولید مثل خود را به طور قابل توجهی افزایش داده و تلاش می کنند آسیب های وارد شده را ترمیم کنند که این موضوع بسیار مهم ارزیابی شده و می تواند از سطح نگرانی های موجود تا حدی بکاهد.

گرت فیلیپس، زیست‌شناس دریایی استرالیایی، که از نزدیک شاهد تخم‌ ریزی مرجان‌ ها در سال جاری بود، طی بیانیه ‌ای رسمی اعلام کرد: هیچ چیز مانند شکل گیری یک زندگی جدید، شادی آور نبوده و تخم ‌ریزی مرجان ‌ها از مهمترین موارد فعلی جهان در این زمینه محسوب می شود.

فیلیپس به همراه گروهی از دانشمندان دریایی، غواصان، دانشجویان و عکاسان به اعماق اقیانوس در سواحل کارینز در ایالت کوئینزلند استرالیا رفته و به مطالعه شرایط مرجان ها پرداخته اند. این تیم مطالعاتی توانستند در طول بررسی های خود، تصاویر و فیلم های متعددی از این اکوسیستم تهیه کنند.

به گزارش سیناپرس، این فیلم ها به دانشمندان امکان می ‌دهد تا محصول مرجانی امسال و سلامت کلی دیواره مرجانی بزرگ را که توسط یونسکو محافظت شده و در سال جاری از رتبه ‌بندی  گونه های در خطر  کمیته میراث جهانی خارج شده بود، ردیابی کنند.

بر اساس مطالعه ‌ای که در اکتبر سال ۲۰۱۲  در مجموعه مقالات آکادمی ملی علوم منتشر شده بود، اعلام شد این صخره از سال ۱۹۸۵ بیش از نیمی از پوشش مرجانی خود را از دست داده و متاسفانه این یافته‌ ها توسط مطالعه ای جدید در سال ۲۰۲۰ نیز تائید شده و مشخص شد پوشش مرجانی بیش از نیمی از این صخره‌ها بین سال‌های ۱۹۹۵ تا ۲۰۱۷ از بین رفته است.

بر اساس یک ارزیابی در مارس ۲۰۱۶، سفید شدن مرجان ها گسترده تر از آنچه قبلاً پیش بینی می شد، بوده و احتمالا دلیل این موضوع نیز افزایش دمای اقیانوس، در نواحی شمالی صخره ها است.به گزارش سیناپرس، از سوی دیگر بر اساس گزارشی که در ماه مارس ۲۰۱۷ در مجله نیچر منتشر شد، اعلام شد که قطعات عظیمی از این دیواره مرجانی به طول ۸۰۰ کیلومتر به دلیل افزایش دمای آب نابود شده اند. دانشمندان این حادثه را به عواقب آن نسبت دادند.
پژوهشگران این افزایش روند تولید مثل مرجان ها را نوعی واکنش طبیعی از سوی این موجودات به مشکلات محیطی دانسته و ابراز امیدواری کردند این روند تداوم یافته و منجر به  سازمان ‌دهی مجدد و طولانی ‌مدت اکولوژی صخره‌های مرجانی شود.

مترجم: فاطمه امینی
منبع: natureworldnews

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا