نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

دنیای عشق های مجازی مخرب است

به گزارش سیناپرس، آیا تا به حال برای شما پیش آمده است که منوی رستورانی را باز کرده و تعداد گزینه های موجود آن قدر زیاد باشد که ندانید چه غذایی را باید انتخاب کنید؟ طبیعتا داشتن گزینه های بیشتر، به شما امکان انتخاب وسیع تری می دهد ولی وقتی گزینه ‌های کمتری وجود دارد، تقریباً راحت ‌تر می ‌توان سفارش داد. در این شرایط  اگر شما یک غذای خاصی راسفارش دهید و سپس پیشخدمت یک غذای دیگر برای میز مجاور شما سرو کند ممکن است پیش خود بگویید که  ای کاش آن غذا را سفارش داده بودید.

بررسی های پژوهشگران نشان می دهد سایت های دوست یابی که به معنای واقعی کلمه هزاران انتخاب را به افراد ارائه می دهند، همین شرایط را برای مخاطبان ایجاد می کنند. از آنجا که بسیاری از افراد از چندین سایت دوستیابی به طور همزمان استفاده می کنند، با گزینه هایی مختلف و به معنی واقعی بمباران می شوند. در این محیط، یافتن شریک زندگی می ‌تواند شبیه جستجوی سوزن در انبار کاه باشد.

بررسی ها همچنین نشان می دهد هنگامی که یک فرد مطابق با کاربر به وی پیشنهاد داده می شود، وی همچنان به جستجوی خود ادامه می دهد. در این شرایط با وجود انتخاب های بیش از حد، پیدا کردن گزینه دلخواه برای کاربران بسیار دشوار است. به گزارش سیناپرس،  برای بررسی دقیق تر این موضوع، جردن آر. اسکالی و تیمی از همکارانش به بررسی تأثیر تنوع گسترده ای از گزینه های دوستیابی آنلاین بر جذابیت درک شده افراد در مقایسه با سایر گزینه ها پرداخت.

به باور این پژوهشگر، داشتن یک ذهنیت مبتنی بر ارزیابی، افراد را مستعد می کند تا شرکای جایگزین را در نظر گرفته و انگیزه تعهد به تنها یک شریک را کاهش دهند.

اسکالی و همکارانش اسلاید هایی از  افراد جذاب را به شرکت کنندگان در این مطالعه نشان داده و تأثیر آن بر چهره ها این افراد را  اندازه گیری کردند. تحلیل نتایج این بررسی نشان داد که زنان مجرد، نسبت به مردان مجرد، کمتر جذب چهره‌های آشنا پس از تماشای تصاویر این اسلایدها می‌ شوند.به گزارش سیناپرس، از سوی دیگر حتی زمانی که مجموعه ‌ای از چهره ‌ها به یک اندازه جذاب بودند، هم مردان و هم زنان بیشتر مجذوب چهره‌ های جدید و ناشناس می ‌شدند و این تأثیر در مردان دو برابر بیشتر از زنان بود. 

اعضای این تیم مطالعاتی همچنین دریافتند که زنان مجرد در مقایسه با مردان مجرد، وقتی برای بار دوم یک چهره مشابه را می ‌دیدند، کمتر جذب آن می ‌شدند. این تیم همچنین دریافت که پس از نمایش اسلاید چهره ‌های جدید جذاب ‌تر از چهره‌ های آشنا و کسانی که در جستجوهای قبلی توسط کاربران شبکه های دوستیابی انتخاب شده بودند، ترجیح برای ایجاد ارتباط با فرد جدید در هر دو جنس، قوی است.

از سوی دیگر طی این پژوهش مشخص شد که که آشنایی بصری در هنگامی که افراد استقلال و قدرت انتخاب از بین گزینه های متعددی را دارند،  لزوماً باعث ایجاد علاقه نمی شود.

به گزارش سیناپرس، این شرایط همچنین نشان دهنده کاهش سطح تعهد و پایبندی به اخلاقیات در این افراد است زیرا دایره انتخاب بزرگتری از شرکای بالقوه آنلاین می ‌تواند تعهد اخلاقی را هنگام مرور پروفایل‌ های جدید یا تصمیم ‌گیری برای قرار ملاقات دوم، تضعیف کند زیرا کاربران ممکن است با توجه به گزینه‌ های بالقوه فراوان، به سمت یک فرد جدید که از نظرشان بهتر است، گرایش پیدا کنند.

مترجم: زهرا همراز
منبع: psychologytoday

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل