زمستان ها دیرتر حمام کنید

به گزارش سیناپرس به نقل از express، حمام کردن کاری روزانه برای عده ای از افراد به شمار می رود در حالی که برخی گاه به گاه این کار را انجام می دهند. جدا از عادتی که هر فرد برای خود دارد، بهتر است قوانینی را هم در این میان رعایت کنید تا سلامت شما هم حفظ شود. 
با فرا رسیدن ماه های سرد سال، وسوسه ماندن طولانی تر زیر دوش آب گرم ممکن است بیشتر شود. عده ای هم به دلیل بیشتر ماندن در خانه کم تر نیاز به دوش گرفتن پیدا می کنند. اما به طورکلی، حمام کردن برای پاک شدن منافذ پوست و عملکرد بهتر سلول های پوستی مفید است و سیستم ایمنی بدن را هم تقویت می کند.
شواهد نشان می دهد که حمام آب گرم قبل از خواب به خواب بهتر کمک می کند و برخی تحقیقات هم حکایت از آن دارد که حمام کردن دو ساعت پیش از این که به رختخواب بروید می تواند کیفیت خواب شبانه را تا حد زیادی بهبود بخشد.

به گزارش سیناپرس، جریان خون، تنفس و تمرکز انسان حین دوش گرفتن بیشتر شده و این کار به بخشی از وظیفه روزمره تبدیل می شود. اما پوست سالم معمولا لایه ای چربی و میزان متعادلی باکتری مفید دارد بنابراین، حمام کردن به دفعات زیاد باعث از بین رفتن این چربی و باکتری ها می شود که نتیجه آن خشکی پوست می شود. 
محققان توصیه می کنند که افراد باید دفعات حمام کردن را در فصول مختلف تغییر دهند به ویژه این که دمای محیط داخلی خانه هم روی خشک شدن پوست در فصول سرد سال تأثیر می گذارد. به گزارش سیناپرس، حمام کردن مداوم در فصل زمستان با توجه به سرد شدن هوا خشکی پوست بدن را تشدید می کند اما برای بهتر شدن این وضعیت می توانید حین حمام کردن دمای آب را پایین تر بیاورید و به اصطلاح با آب ولرم دوش بگیرید. 

این در حالی است که به دلیل گرم بودن هوا در فصل تابستان هر روز حمام کردن هم تأثیری روی خشکی زیاد پوست ندارد. از این رو نمی توان دستور خاصی برای هر فرد توصیه کرد بلکه شما باید با شناخت سیستم بدنی خودتان دفعات حمام کردنتان را در فصول مختلف تنظیم کنید تا با مشکلات پوستی مواجه نشوید.

دیر حمام کردن هم خطرناک است

برخی افراد شاید هفته ها بدون این که بدنشان بوی بدی به خود بگیرد حمام نروند اما جدا از بویی که بدن ممکن است ایجاد کند، حمام کردن برای بدن ضروری است. خطرات متعددی در دیر حمام کردن وجود دارد که یکی از مهم ترین آنها باکتری ها هستند. به گزارش سیناپرس، زمانی که سه یا چها روز بین حمام رفتن فاصله می افتد، نقاط تیره رنگی روی پوست ایجاد می شود که احتمال عفونت های قارچی و باکتریایی را افزایش می دهد. 

این نقاط تیره متشکل از سلول های مرده پوست و تعریق است که ممکن است احتمال بروز آکنه را افزایش داده و حتی موجب شکل گیری پسوریازیس، التهاب پوستی و اگزما شود. 

مترجم: ندا جوادهراتی
 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا