خرافاتی درباره سکته مغزی

به گزارش سیناپرس، سکته مغزی عارضه ای جدی است که می ‌تواند به عللی مانند بسته شدن یا پاره شدن یکی از رگ ‌های خون رسان مغز صورت گیرد. سکته مغزی سومین عامل مرگ ‌و میر در جهان محسوب شده و شیوع آن در مردان بیشتر از زنان است.

بعد از بروز سکته مغزی، بیمار باید بلافاصله از طریق اورژانس به بیمارستان منتقل و بستری شود تا از بروز صدمات دائمی به مغز جلوگیری شود.عوارضی که بعد از سکته مغزی ایجاد می ‌شود به محل سکته و وسعت بافت‌ های گرفتار شدهٔ مغز بستگی دارد که می‌ تواند عوارض خفیف و گذرا مانند تاری دید تا عوارض فلج‌ کننده دائمی یا حتی مرگ را شامل شود. 

خوشبختانه طی سال های اخیر مطالعات و پژوهش های متعددی در این رابطه انجام شده و پزشکان قادر هستند به میزان بهتری از عوارض سکته مغزی جلوگیری کنند.
پژوهشگران دانشگاه میشیگان در تحقیقات جدید خود دریافتند که اگر بازماندگان سکته مغزی به طور کامل درمان نشوند، دچار کاهش سریع قدرت حافظه و توانایی های ذهنی و فکری خواهند شد که سرعت وقوع آن نسبت به زوال طبیعی مغز در پیری بیشتر است.

محققان سوئدی دانشگاه گوتنبرگ نیز در پژوهش های جدید خود پروتئینی به نام FoxF2 را در مویرگ های مغز کشف کردند که باعث ایجاد مانع لخته شدن خون شده و از خطر ایجاد سکته مغزی جلوگیری می کند.به گزارش سیناپرس، در مطالعه ای دیگر، پژوهشگران دانشگاه بیرمنگام انگلستان سیستمی هوشمند از وسایل خانه متصل به یک صفحه نمایش و دستگاه مرکزی ساختند که می ‌تواند در بهبود بخشیدن به اختلال عملکرد حرکتی افراد  پس از سکته مغزی کمک کرده و کیفیت زندگی آن ها را بهتر سازد.

به گزارش سیناپرس، محققان دانشگاه ادینبورگ در جریان یک تحقیق متوجه شدند احتمال بهبودی و درمان افرادی که در سخن گفتن به دو زبان مهارت دارند، در صورت بروز سکته مغزی، دو برابر بیشتر از دیگران است.

باورهای غلط و خرافی در مورد سکته مغزی

طب سوزنی، زالو درمانی و طب سنتی روش های مؤثر در درمان اثرات سکته مغزی هستند: باید توجه داشت که این روش های درمانی تاثیری در بهبود شرایط حرکتی و شناختی بیماران سکته مغزی نداشته و حتی ممکن است اثر مخرب داشته باشد. به گزارش سیناپرس، بهتر است در شرایطی که جان فرد در خطر قرار دارد به علم اعتماد کرده و تنها از دستورات پزشک متخصص خود پیروی کنید.
 

در مواجه با سکته مغزی زنگ زدن به اورژانس، تلف کردن وقت است باید زودتر به صورت شخصی برای انتقال بیمار به بیمارستان اقدام کرد: این باور بسیار نادرست است وقتی چنین اتفاقی می افتاد، بیمار نباید با وسیله نقلیه شخصی به مراکز درمانی منتقل شود چون مراکز اورژانس طبق نقشه ‌ای که در اختیار دارند، بیمار را به نزدیک ‌ترین بیمارستانی که درمان سکته مغزی در آن انجام می ‌شود، می ‌رسانند و با در اختیار داشتن امکانات و تجهیزات اولیه فعالیت های درمانی را از داخل آمبولانس آغاز می کنند.

سکته مغزی بیماری سنین پیری است: این باور غلط است چرا که در حال حاضر به ‌ویژه در کشورهای جهان سوم، شیوع سکته مغزی در جوانان و سالمندان به طور برابر افزایش پیدا می کند.

بهبود شرایط حرکتی و شناختی بیماران سکته مغزی تنها در شش ماه اولیه امکان پذیر است: این باور اشتباه است. با اینکه در ماه های اولیه بروز بیماری، درمان بیشتر نتیجه می دهد اما نشانه های بهبودی حتی تا سال ها پس از سکته مغزی نیز قابل مشاهده است.

گزارش : احسان محمدحسینی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا