داروی نقرس تاثیری در درمان کرونا ندارد

به گزارش سیناپرس،نتایج یک مطالعه جدید نشان می دهد که داروی ضد التهابی کلشی سین (colchicine) از شدت کرونا، خطر مرگ و یا کوتاه شدن مدت اقامت بیماران مبتلا به کووید ۱۹ در بیمارستان نمی کاهد. بررسی های انجام شده همچنین نشان می دهد که مصرف این دارو نیاز به پذیرش در بخش مراقبت های ویژه یا دستگاه تنفس مصنوعی را تحت هیچ شرایطی کاهش نمی دهد.

اعضای یک تیم تحقیقاتی که توسط دکتر کدار گوتامبای متا (Kedar Gautambhai Meta)، استادیار رشته پزشکی اجتماعی در کالج پزشکی GMERS در هندوستان سرپرستی می شدند به بررسی دقیق این دارو و تاثیر آن روی بیماران مبتلا به کرونا پرداخته و دریافتند که افزودن کلشی ‌سین به مراقبت‌ های حمایتی در مدیریت بیماران مبتلا به کووید-۱۹ هیچ مزیت خاصی ندارد. 

محققان در این رابطه افزودند که مصرف این داروی ضد التهابی در بیماران مبتلا به کووید ۱۹  همچنین با خطر بالای عوارض جانبی، به ویژه اسهال همراه است.
آنها برای بررسی این موضوع، ۶۹  مطالعه که تا جولای ۲۰۲۱ در مورد استفاده از کلشی سین برای درمان عفونت کرونا منتشر شده بود، را بررسی کردند. به گزارش سیناپرس،این مطالعات شامل شش کارآزمایی تصادفی ‌سازی و کنترل ‌شده بود که طی آن شرایط بیش از ۱۶ هزار و ۱۴۸  بیمار مبتلا به کووید با درجات مختلف شدت مورد بررسی قرار گرفت.

پژوهشگران طی این مطالعات دریافتند بیمارانی که کلشی سین مصرف می کردند، در مقایسه با بیمارانی که مراقبت های حمایتی معمول دریافت می کردند، ۵۸ درصد بیشتر از عوارض جانبی کرونا و تقریباً دو برابر بیشتر در خطر اسهال، قرار داشتند.
اعضای این تیم تحقیقاتی در یک بیانیه خبری اعلام کردند: «یافته‌ های ما در مورد کلشی‌ سین باید با احتیاط تفسیر شود، زیرا شامل کارآزمایی‌های بالینی تصادفی‌ شده است». 
به گزارش سیناپرس،شرح کامل این پژوهش و این یافته های به دست آمده از آن در آخرین شماره مجله تخصصی  دسترسی آزاد RMD Open منتشر شده و در اختیار علاقه مندان قرار دارد.

مترجم: رضوان خندان

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا