نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

حلقه ای از زباله های فضایی به دور کمر زمین

به گزارش سیناپرس به نقل از نیویورک پست، محققان دانشگاه «یوتا» پیش بینی کرده اند که با توجه به حجم زیادی از زباله هایی که در فضا پرتاب می شوند، انتظار می رود در سال های آینده حلقه ای از این زباله های فضایی به دور کره زمین تشکیل شوند که ظاهر آن را شبیه به سیاره ذحل خواهد کرد.

چهار همسایه ما یعنی، مشتری، زحل، نپتن و اورانوس دارای نوعی حلقه هستند که البته حلقه ذحل دیدنی تر و چشمگیرتر از مابقی آنهاست. حلقه های پهن مشخصی که زحل را تزئین می کنند، از جنس یخ و سنگ ساخته شده اند که در مدار سیاره قفل شده اند. به گزارش سیناپرس، همین امر به طورکلی در مورد بقیه، با ترکیبات مختلف یخ و غبار کیهانی صدق می کند. 
اما در میان آنها، سیاره زمین فاقد هرگونه حلقه ای به دور خود است و حلقه ای که انتظار می رود به زودی شکل گیرد شامل ماهواره های ساخت دست بشر است که از ماهواره های قطع شده و آسیب دیده گرفته تا موشک ها و دیگر اجرام برخورد کرده به هم در فضا تشکیل شده اند. 
وزارت دفاع و نیز دفتر برنامه زباله های مداری ناسا سوابق دقیق از اجرام دور زمین نگه می دارند. به گزارش سیناپرس، در حال حاضر، حدود 23 هزار قطعه زباله مداری وجود دارند که ابعاد آنها بزرگ تر از یک توپ بیسبال و تا صدها میلیون قطعه دیگر در اندازه های کوچک تر هستند. با سرعت 17500 مایل در ساعت، این قطعات بزرگ تر تهدیدی جدی برای سفرها و تحقیقات هوافضا هستند. 

محققان دانشگاه «یوتا» مشغول مطالعه روش های ایمن و اقتصادی برای پاکسازی مدار زمین هستند. آنها نسبت به روش های پیشنهادی طراحی شده برای متوقف کردن زباله های فضایی در مسیر زمین هشدار داده اند. 

به گفته آنها، بیشتر این زباله های فضایی در فضا در حال چرخش هستند. عده ای از پژوهشگران استفاده از بازوی رباتیک را برای جمع آوری این زباله ها پیشنهاد داده بودند اما در نهایت به این نتیجه رسیدند که احتمال شکستن بازوی رباتیک و رها شدن آن هم به جمع دیگر زباله ها وجود دارد.

طبق برآوردها، سالانه بین 200 تا 400 قطعه از این زباله های فضایی به زمین برمی گردند اما بیشتر آنها پیش از هرگونه تأثیری، در جو می سوزند و نابود می شوند. به گزارش سیناپرس، همین هفته گذشته، آژآنس فضایی روسیه یکی از ماهواره های بی اثر خود را بدون هشدار قبلی ساقط کرد. آنها در این اقدام، یک ماهواره حدودا 5/2 تنی را منفجر کردند و خدمه آن را هم به ایستگاه بین المللی فضایی اعزام کرد. 

مترجم:ندا اظهری

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل