چرا واکسن کرونا تزریقی است نه خوراکی؟

به گزارش سیناپرس، برخی از واکسن‌ها وجود دارند که می‌ توانند به صورت خوراکی یا استنشاقی مصرف شوند. از سوی دیگر ویروس کرونا یک ویروس تنفسی است که عمدتا ریه ها را درگیر می کند اما واکسن این ویروس به صورت تزریقی ساخته شده است. ممکن است برای بسیاری از افراد، این سوال مطرح شود که دلیل موضوع فوق، چیست؟

پروفسور نیکولای پتروفسکی، توسعه ‌دهنده واکسن کرونا در دانشگاه فلیندرز، در این رابطه می‌ گوید: یکی از واکسن‌های خوراکی رایج در جهان، واکسن فلج اطفال است که کودکان آن را به صورت چکاندن در دهان دریافت می کنند. به گزارش سیناپرس، موضوع فوق به این دلیل است که فلج اطفال در واقع یک ویروس زنده محسوب می شود که سلول های روده را آلوده می کند.

واکسن‌های کووید اما بر اساس پروتئین‌های مصنوعی ویروس‌های غیرفعال ساخته می شوند و به همین دلیل اگر شما بخواهید آنها را ببلعید، قادر به تحریک سیستم ایمنی شما نیستند.  البته باید اذعان داشت که در حال حاضر برخی از واکسن‌های خوراکی کرونا در حال توسعه هستند که در آن ها  از یک نوع آدنوویروس استفاده می شود که تا حدودی شبیه واکسن فلج اطفال عمل می‌ کند. البته هیچ یک از این واکسن ها هنوز به طور کامل آزمایش یا تأیید نشده اند.

به اعتقاد محققین ویروس شناسی و متخصصین حوزه واکسن، بهترین محل برای ورود واکسن کووید به بدن، عضله است که این نوع واکسیناسیون به عنوان تزریق عضلانی شناخته می شود.به گزارش سیناپرس، باید توجه داشت که ماهیچه های بدن انسان حاوی تعداد زیادی سلول ایمنی است که می توانند آنتی ژن را به سرعت تشخیص دهند. این موضوع به طور خاص در مورد، ناقل ویروسی حاوی قطعات mRNA SARS-CoV-2 صدق کرده و نتیجه ای مناسب حاصل می شود. این سلول ها همچنین اطلاعات جدید خود را به غدد لنفاوی که بخش مهمی از سیستم ایمنی هستند، منتقل می کنند.
چرا واکسن کرونا در بازو تزریق می شود؟

در پاسخ به این سوال باید گفت که مجموعه کاملی از غدد لنفاوی در زیر بغل ما وجود دارد، بنابراین سلول‌های ایمنی در عضله برای برخورد با غدد لنفاوی نیازی به طی مسیری طولانی ندارند. علاوه بر این، غدد لنفاوی نزدیک به ریه ‌های ما هستند، جایی که معمولاً ویروس کرونا به آن حمله می ‌کند.
در واقع از نظر علمی، این تزریق می تواند تقریباً به هر عضله ای وارد شود. در این میان بازوها و ران ها و عضلات باسن از سایر عضلات مناسب تر هستند.
به گزارش سیناپرس، پتروفسکی در این رابطه توضیح می ‌دهد: این‌ عضلات، مکان‌ هایی هستند که در آن ماهیچه‌ وجود دارد اما در عین حال هیچ رگ خونی یا اعصاب خطرناکی  از آن ها عبور نمی کند که احتمال آسیب دیدن آن ها بر اثر برخورد سوزن وجود داشته باشد.

مترجم: زهرا همراز
منبع: cosmosmagazine

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا