افسردگی والدین، سلامت روانی و تحصیلی کودکان را به خطر می اندازد

به گزارش سیناپرس، طبق یافته های مطالعه جدیدی که توسط محققان بریتانیایی انجام شده، کودکانی که با والدین مبتلا به افسردگی زندگی می کنند، بیشتر در معرض ابتلا به افسردگی و سایر مشکلات روان شناختی قرار داشته و ممکن است در دست یابی به نقاط عطف آموزشی نیز دچار اشکال شوند.

پیشتر، محققان بین الملل اذعان کرده بودند که افسردگی مادر، یک عامل خطر شناخته شده برای افسردگی در کودکان است و با طیفی از پیامدهای نامطلوب سلامتی و تحصیلی کودک از جمله پیشرفت تحصیلی ضعیف تر همراه است. اما تا به امروز، عوامل خطر مرتبط با افسردگی پدر کمتر مورد بررسی قرار گرفته بودند.

این در حالی است که درک اثرات زمان‌بندی شده نتایج افسردگی مادر و پدر در فرزندان، می تواند پیامدهای مطلوبی را برای پیشگیری از مشکلات فرزندان و مداخلات زودهنگام درمانی برای آن ها در پی داشته باشد.به گزارش سیناپرس، حالا و در مطالعه ای جدید، محققان دانشگاه سوانسی بریتانیا، اطلاعات یک پایگاه داده سلامت موسوم به SAIL را مورد استفاده قرار دادند تا این موضوع را به طور عمیق تر بررسی کنند.

اطلاعات فوق مربوط به کودکان متولد شده در کشور ولز از سال 1987 تا 2018 و همچنین مادران و پدران آن ها بود. تشخیص افسردگی والدین و کودک نیز از سوابق پزشک عمومی در بانک اطلاعات SAIL به دست آمد.

نتایج این تحقیق نشان داد که اگر مادر قبل از تولد فرزندش افسردگی داشته باشد،  احتمال بیشتری برای ابتلا به افسردگی در فرزند وجود دارد و اگر پدر نیز دچار این مشکل باشد، خطر افسردگی فرزند افزایش می‌یابد.

علاوه بر این، در صورت ابتلای هر یک از والدین به افسردگی که به بیماری قرن شهرت دارد، شانس دست یابی فرزندان به درجات بالا در پایان دبستان برای مثال موفقیت در آزمون های مهم به طور قابل توجهی کاهش می‌یابد.

مجریان این تحقیق با بررسی یافته های خود به این نتیجه رسیده اند که تأثیر افسردگی پدر، نیاز به توجه بیشتری نسبت به گذشته دارد و پیشنهاد کرده اند که متصدیان امر با اجرای رویکردهای کل نگر، به رفاه کل خانواده و رفع افسردگی کودکان کمک کنند.

آن ها می گویند: کودکانی که با والدین (مادر یا پدر) مبتلا به افسردگی زندگی می‌کنند، در مقایسه با کودکانی که زندگی خود را با والدینی با افسردگی درمان‌شده سپری می نمایند، بیشتر به بیماری فوق مبتلا می‌شوند و در مدرسه نیز به موفقیت زیادی نمی‌رسند. 

لذا به گفته آن ها، کار با خانواده ها و درمان افسردگی والدین می تواند مزایای بلندمدتی برای سلامت روانی و پیشرفت تحصیلی کودکان داشته باشد. چراکه بیماری ناتوان کننده افسردگی نیز بدون هرگونه عامل مادی سرایت مثل باکتری و ویروس، یک بیماری مسری است! به گزارش سیناپرس، این یاقته های ارزشمند پژوهشی در نشریه معتبر PLOS ONE منتشر شده اند.

نویسنده: رهاامیدوار
 

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا