پسامدهای برخورد یک شهاب سنگ به خورشید

در طول یک سال از زمان زمین تعداد زیادی از اجرام فضایی به سوی خورشید حرکت می کنند ولی با نزدیک شدن به این ستاره و بر اثر حرارت خورشید، شروع به تغییر کردن می کنند. بسیاری از آنها پیش از رسیدن به جو خارجی خورشید، تکه تکه می شوند و بسیاری از تکه های کوچک شده، ذوب می شوند ولی اگر یکی از این تکه ها به سطح خورشید برسد چه اتفاقی برای ستاره منظومه شمسی خواهد افتاد؟

جان بروان که از اعضای ستاره نوردان سلطنتی اسکاتلند است در این باره می گوید: «وقتی صحبت از این مورد به میان می آید، من دوست دارم تا آن را گلوله برفی سوپرسونیک در جهنم بنامم.» جالب است که بدانید اگر یکی از اجرام بتواند به لایه داخلی اتمسفر خورشید نفوذ کند آنگاه با قرارگرفتن تحت تاثیر جاذبه مستقیم این ستاره به سرعتی بسیار بالا خواهد رسید. این سرعت برابر با رقمی بالاتر زا 600 کیلومتر در ثانیه خواهد بود.

چنین جرمی پس از رسیدن به سطح خورشید، ابتدا مانند یک پن کیک بر روی سطح آن پخش می شود و پس از آن نیز انرژی فراوانی را از خورشید ازاد می سازند که خورشید آن را به صورت یک فواره، (Coronal mass ejection یا به اختصار cme) از تاج خود خارج می کند. این امر موجب خواهد شد که به احتمال فراوان ما در زمین شاهد رصد شدن امواج ماورا بنفش باشیم.

البته برای اینکه شاهد چنین رخدادی باشیم، سنگ فضایی مورد نیاز باید وزنی معادل 10,000,000,000 کیلوگرم داشته باشد که تقریبا برابر با وزن اهرام مصر است. جالب است که بدانید شهاب سنگ مشهور Lovejoyو دیگر شهاب سنگ مشهور یعنی ISON، 100 برابر این میزان وزن داشته اند.

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا