واکسن آلزایمر به زودی عرضه می شود

به گزارش سیناپرس، تیمی از محققان دانشگاه لستر، مرکز پزشکی دانشگاه گوتینگن و موسسه خیریه تحقیقات پزشکی LifeArc در حال تلاش برای ساخت واکسن آلزایمر هستند. این مطالعات هم به عنوان یک درمان واقعی برای این اختلال و هم به عنوان وسیله ای برای تولید واکسن موثر دنبال می شود.
گفتنی است در آزمایش های انجام شده روی موش ها، هم درمان مبتنی بر آنتی بادی و هم واکسن مبتنی بر پروتئین ایجاد شده با موفقیت علائم آلزایمر را کاهش دادند. به اعتقاد پژوهشگران، ایجاد و شروع آلزایمر ارتباطی قوی با تجمع پلاک های پروتئین بتا آمیلوئید در مغز دارد.به گزارش سیناپرس، با این حال، دانشمندان در این مطالعه تصمیم گرفتند روی شکل محلول متفاوتی از پروتئینی بسیار سمی، تمرکز کنند.

توماس بایر از مرکز پزشکی دانشگاه گوتینگن در این رابطه اعلام کرد: در کارآزمایی‌ های بالینی، هیچ یک از درمان‌ های بالقوه که پلاک‌ های آمیلوئیدی را در مغز حل می ‌کنند، موفقیت زیادی در کاهش علائم آلزایمر نشان نداده‌اند. برخی از این درمان ها حتی عوارض جانبی منفی نشان دادند. بنابراین، ما رویکردی متفاوت انتخاب و نوعی آنتی ‌بادی را در موش‌ ها شناسایی کردیم که می ‌تواند اشکال کوتاه آمیلوئید بتا محلول را خنثی کند اما به اشکال طبیعی پروتئین یا پلاک‌ ها متصل نمی‌شود.

این تیم تحقیقاتی در ادامه مراقبت ویژه ای برای تغییر این آنتی بادی انجام دادند تا سیستم ایمنی بدن به عنوان یک تهدید خارجی به آن واکنش نشان ندهد. پس از مشاهده این که چگونه و کجا این آنتی بادی انسانی شده (TAP01_04) خود را به شکل کوتاه شده آمیلوئید بتا چسباند، مشخص شد که پروتئین بتا آمیلوئید با الگویی شبیه به یک سنجاق مو ،جمع شده است . این یافته دارای اهمیت زیادی است زیرا این ساختار قبلاً در آمیلوئید بتا دیده نشده بود. 

کشف چنین ساختار مشخصی به محققان اجازه داد تا این ناحیه از پروتئین را مهندسی کرده و اجازه دهند  به آنتی بادی متصل شود.به گزارش سیناپرس، پروفسور مارک کار از موسسه زیست شناسی ساختاری و شیمیایی لستر در این رابطه توضیح می دهد که ایده ما این بود که این فرم مهندسی شده از آمیلوئید بتا به طور بالقوه می تواند به عنوان یک واکسن برای تحریک سیستم ایمنی فرد برای تولید آنتی بادی های نوع TAP01_04 استفاده شود.

در مرحله بعد، محققان پروتئین بتا آمیلوئید را روی موش ها آزمایش کرده و مشخص شد بدن حیواناتی که این واکسن به آن ها تزریق شد، شروع به تولید آنتی بادی های نوع TAP01 کردند.

طی این مطالعات، پژوهشگران هم از آنتی بادی «انسانی‌شده» و هم واکسن بتاآمیلوئید توسعه‌ یافته (موسوم به TAPAS) روی دو مدل موش مختلف دارای بیماری آلزایمر استفاده کردند.به گزارش سیناپرس، تکنیک‌های تصویربرداری مشابه با روش‌های مورد استفاده برای تشخیص زوال عقل در انسان نشان داد که هم آنتی ‌بادی و هم واکسن به بازیابی عملکرد نورون، افزایش متابولیسم گلوکز در مغز و بازیابی از دست دادن حافظه کمک می‌ کنند. به اعتقاد کارشناسان، اگر این روش درمانی موفقیت ‌آمیز باشد، می ‌تواند زندگی بسیاری از بیماران را متحول کند.

شرح کامل این پژوهش و یافته های به دست آمده از آن در آخرین شماره مجله تخصصی Molecular Psychiatry منتشر شده است.

مترجم: زهرا همراز

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا