نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

علم نجوم موتور محرک توسعه و فناوری هر ملتی است

دکتر احمد شیخی، استاد تمام و رئیس گروه اختر فیزیک و کیهان شناسی بخش فیزیک دانشگاه شیراز در گفتگو با سیناپرس گفت: علم نجوم پیشگام و موتور محرک توسعه و فناوری در هر کشوری محسوب می شود. امروزه اثرات علم نجوم بر پیشرفت تمدن بشری در حوزه های مختلف بسیار چشمگیر بوده است.

عضو گروه علوم پایه فرهنگستان ایران افزود: منجمان همواره برای یافتن پاسخ های مناسب، آخرین فناوری ها را به کار می برند و گاهی اوقات خودشان فناوری ها و ابزارهای مورد نیازشان را می سازند. به عنوان نمونه روش تصویربرداری ترکیب دیافراگمی یا تداخل سنجی، اولین بار به وسیله ستاره شناسان ابداع شد و امروزه در علم پزشکی در تصویربرداری MRI و پرتونگاری مقطعی و تصویربرداری )PET یکی از روش های تصویر برداری در پزشکی هسته ای) استفاده می شود.

دکترای فیزیک گرایش اختر فیزیک و کیهان شناسی اظهارداشت: علاوه بر آن پروتکل های اتاق عمل، سنسورهای حرارتی کوچک، اسکنرهای پرتو اشعه ایکس کم انرژی، نرم افزارهای پردازش تصاویر، سنسورهای الکترونیکی صدا و لرزه، دماسنج های مادون قرمز و …. همه تکنولوژی هایی بودند که اولین بار توسط منجمان برای رفع نیازشان در ماهواره ها و سفینه های فضایی ابداع و اختراع شده اند و امروزه در صنعت و پزشکی کاربرد فراوان دارند.

عضو هیات مدیره انجمن نجوم ایران و عضو پیوسته انجمن فیزیک ایران تصریح کرد: علم نجوم بر پیشرفت صنعت، کشاورزی، زندگی روزمره و حتی توسعه و گسترش همکاری های بین المللی میان کشورها تاثیر بسیار زیادی داشته است از اینرو نیاز به استفاده از تلسکوپ های زمینی و فضایی در ابعاد مختلف و فناوری های خاص، رصد آسمان از نقاط مختلف کره زمین و سنگین بودن و هزینه بر بودن پروژه های فضایی باعث شده که زمینه همکاری های گسترده بین المللی در این حوزه از علم ایجاد بشود.

عضو بنیاد ملی نخبگان و فدراسیون سرآمدان علمی ایران بیان کرد: بسیاری از پروژه های بزرگ در نجوم با همکاری بین کشورها و حتی بین قاره ها محقق می شود که این امر منجر به گسترش دیپلماسی علمی و ارتقای جایگاه علمی کشورها در عرصه بین المللی دارد به عنوان مثال تا چند هفته دیگر تلسکوپ فضایی جیمز وب قرار است که به مدار ارسال شود. استاد نمونه کشور به سیناپرس گفت: این تلسکوپ قرار است جایگزین تسلکوپ فضایی هابل شود که از سال 1990 در مدار زمین قرار داده شده و تصاویر زیبایی از اعماق زمین، انفجارهای ابر نو اختری و کهکشان های دور دست به زمین مخابره کرده است.

جزو یک درصد دانشمندان پر استناد جهان در سال 2021 خاطرنشان کرد: تلسکوپ جیمز وب، یک پروژه عظیم بین المللی بوده که با همکاری سازمان فضایی اروپا و آمریکا، کشور کانادا و چندین کشور دیگر به سرانجام رسیده است. هزینه ای که برای تلسکوپ فضایی جمیز وب تا الان صرف شده چیزی بالغ بر ده میلیارد دلار است. همین هزینه نشان می دهد که چقدر علم نجوم برای کشورها اهمیت دارد و چقدر در این حوزه بشر سرمایه گذاری می کند.

گفتگو: فرزانه صدقی

 

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل