نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

تولید زباله در مدار زمین توسط روسیه

به گزارش سیناپرس، ایالات متحده روز دوشنبه آزمایش موشک ضد ماهواره ای روسیه را  اقدامی غیر مسوولانه و ناشی از گستاخی خواند، زیرا زباله های تولید شده از این آزمایش، فضانوردانی را که در ایستگاه فضایی بین المللی کار می کردند در معرض خطر قرار داد.

بر اساس اطلاعات رسمی، روز گذشته هفت فضانورد ساکن در ایستگاه بین المللی مجبور شدند در کپسول های فضایی خود پناه بگیرند زیرا بارانی از زباله های فضایی با سرعت زیاد به سمت آن ها حرکت می کرد. 

گفتنی است در حالی که زباله ها در نهایت از ایستگاه دور شدند، مرکز کنترل ماموریت ناسا در هیوستون به فضانوردان توصیه کرد برای جلوگیری از برخوردهای غیر منتظره که ممکن است آنها را مجبور به بازگشت به زمین کند، پناه بگیرند.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده در این رابطه گفت: این زباله ها از قطعات یک ماهواره روسی هستند که در پی آزمایش ASAT توسط مسکو  و طی اقدامی همراه با بی احتیاطی تولید شد. به گزارش سیناپرس، این آزمایش تاکنون بیش از ۱۵۰۰ قطعه زباله مداری قابل ردیابی تولید کرده و احتمالاً صدها هزار قطعه زباله مداری کوچکتر نیز در پی این انفجار وارد مدار زمین شده است. این زباله های ایجاد شده توسط روسیه، ماهواره ها و سایر اشیاء فضایی را که برای امنیت، منافع اقتصادی و علمی همه کشورها برای دهه های آینده حیاتی هستند، تهدید خواهد کرد.

گفتنی است در پی این آزمایش روسیه، تام مارشبرن، راجا چاری و کایلا بارون فضانوردان آمریکایی و ماتیاس مورر از آژانس فضایی اروپا در فضاپیمای دراگون پناه گرفته و فضانوردان روسی آنتون شکاپلوف، پیوتر دوبروف به همراه  مارک ونده هی  فضانورد ناسا در کپسول سایوز مستقر شدند تا خطر دور شود.

بیل نلسون، مدیر ناسا طی بیانیه ‌ای در این رابطه گفت: روسیه با این عمل  نه تنها فضانوردان آمریکایی و اروپایی ایستگاه فضایی بین ‌المللی، بلکه فضانوردان خود را نیز به خطر انداخت. اقدامات آنها بی پروا و خطرناک است و ایستگاه فضایی چین را نیز تهدید می کند. همه کشورها موظف هستند از ایجاد هدفمند زباله های فضایی جلوگیری و یک محیط فضایی ایمن و پایدار را ایجاد کنند.

به گزارش سیناپرس، این زباله ها با سرعت هزاران مایل در ساعت به دور زمین می گردند و حتی تکه های کوچک آن فضایی می توانند بدنه یک فضاپیما را سوراخ کند.

مترجم: احسان محمدحسینی
منبع: upi

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل